
Presidential election 2018

Authors: Jonáš Syrovátka, Jaroslav Hroch (PSSI)



Contents
Introduction 1
News reporting of the monitored platforms 2
Newscaston the election campaign 3
Candidates 5
Platforms 8
Disinformation 11
Conclusion 14

The project was supported by the Open Society Fund Praha. 

The data collection was carried out using the tool >versus< developer 

within the Beacon Project realized by the International Republican Institute. 



1

CZECH ELECTION IN AN ERA OF DISINFORMATION

Introduction

1  Unsubstantiated allegations of ČSSD for intend to siphon off the Czech lithium resources, originally published by Aeronet, in its result costed the party several percent of votes, events related to lithium can be found in 
this text – “Lithiová lekce” (http://blog.aktualne.cz/blogy/jonas-syrovatka.php?itemid=30604).

2  “Na prezidentské kandidáty už se lije ‚špína‘. Hanopisy útočí na Horáčka i Drahoše”; Lidovky.cz (https://www.lidovky.cz/na-prezidentske-adepty-uz-se-lije-spina-drahose-vini-ze-spoluprace-s-stb-1ay-/zpravy-domov.
aspx?c=A170722_182441_ln_domov_ELE).

3  Document describing methodology in detail available at - http://www.pssi.cz/download/docs/505_metodologie.pdf.

4  Facebook pages of these websites have ten thousand followers. 

5  To draw attention to disinformation attempting to influence the election campaign was one of the secondary aims of the project.

6  More about this phenomenon – Ondřej Golis; “E-mailové lži. Předvolební dezinformace psali a šířili lékař, advokát, důchodce nebo farmář”; iRozhlas.cz (https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/
dezinformace-e-mail-prezident-volby-drahos-zeman_1802090600_ogo). 

“The lithium case”, which appeared before the Czech 
Parliamentary Elections in 2017 confirmed that if 
disinformation is brought from the marginal platforms 
into the mainstream discourse by the candidates in 
the pre-election struggle, it can result in a significant 
influence on the course of events.1 With regards to 
the fact that the first disinformation related to the 
presidential candidates appeared half a year before the 
election, it was to be expected that we would face this 
phenomenon during the Czech Presidential Elections 
2018 as well.2 The Prague Security Studies Institute 
thus decided to analyze, within the project “Czech 
elections in the era of disinformation”, the way in which 
platforms disseminating disinformation refer to electoral 
campaign before the Presidential Elections.

This project monitored, during the months before 
the elections, how the six most important platforms 
disseminated disinformation referring to the 
presidential candidates.3 We therefore monitored 
the following websites: AC24, Aeronet, Parlamentní 
listy, Protiproud, Sputnik CZ and the Facebook page 
Zprávy.cz (previously known as WeAreHereAtHome). 
These platforms had been selected for their occasional 
spreading of disinformation, having quite large numbers 
of followers4 (or their content being shared by other 
platforms), and for creating their own original content, 
which, contrary to only disseminating activity, increases 
the possibility of discovering new disinformation during 
the analysis before it is spread further.5 

The research structure, however, has its limitations. 
We were unable to evaluate how other, less important 
platforms disseminating disinformation or mainstream 
media, reported on the campaign. Nor was it possible 
to determine the weight of the contribution of the 
monitored platforms to creating a specific atmosphere 
more suitable for certain type of politicians, through 
either their continuous publishing of certain types of 
messages (such as distorted news on migration). Nor 
identify disinformation that was not directly linked 
to any of the candidates, but could ultimately help or 
support one of them (by, for example, highlighting the 
same topic as a topic in candidate’s agenda). In addition, 
it was impossible to include evaluations of the chain 
emails (which significantly influenced the pre-election 
course of events) into the analysis.6 

Despite these limitations, this research allows us to 
evaluate the way in which the most important Czech 
platforms spreading disinformation talked about the 
election campaign. It was ascertained that the platforms, 
which dedicated more space to the Presidential 
Elections, intended to support Miloš Zeman by the 
pattern of their reporting. The use of disinformation to 
this end was rare. More often, there were commentaries 
and interviews published in which Zeman is lauded and 
other candidates criticised. The question is, therefore, 
whether the sole characteristic of these platforms as 
‘spreading disinformation’ is the most important one. 
Perhaps we should rather pay more attention to other 
characteristics, such as certain ideological standpoints, 
which they represent.



2

CZECH ELECTION IN AN ERA OF DISINFORMATION

News reporting of the monitored 
platforms

During the month of December and the first four 
weeks of January, 1.352 articles were published on 
the monitored platforms mentioning at least one of 
the presidential candidates. Whereas in December the 
number of publications referring to the candidates 
was around one hundred per week, in January – with 
the approaching date of the Elections – this number 
increased (in the week before the second round this 
number reached 250 publications). 

The topics of the articles varied over time. The election 
campaign as a topic (texts usually describing the 
content of presidential debates, election meeting etc.) 
was dominant along the monitoring period (in total 958 
articles). However, as it will be described further, there 
were some differences between the articles dealing with 
the election. 

Apart from the election, the articles dealt with other 
topics:

 – The domestic political situation (especially in relation 
to the role of the President in the process of forming 
new government) was a topic in 158 of the articles.

 – President Miloš Zeman was mention in 55 articles in 
relation to duties of his office.

 – The candidates in relation to foreign political events 
were mentioned in 21 texts.

 – A description of Miloš Zeman’s career (for example, 
interviews with his former co-workers) was a topic in 
17 of the articles.

 – The candidates were mentioned in relation to past 
political events in 17 articles (for example, when 
describing some political events, it was mentioned 
that Mirek Topolánek was the Prime Minister at that 
time).

Graph n. 1 – Representation of particular topics on the monitored platforms.

0

75

150

225

300

December
Ist Week

December
2nd Week

December
3rd Week

December
4th Week

January 
Ist Week

January 
2nd Week

January 
3rd Week

January 
4th Week

Elections Political situation Other



3

CZECH ELECTION IN AN ERA OF DISINFORMATION

Newscast 
on the election campaign

7  “Drahoš se obává, že Rusko ovlivňuje volby v Česku. Byl u Sobotky”; Echo24 (https://echo24.cz/a/Scp3B/drahos-se-obava-ze-rusko-ovlivnuje-volby-v-cesku-byl-u-sobotky).

The way in which the monitored platforms were 
informing about the election campaign, that was dealt 
with by more than two thirds of all published articles, 
changed significantly over time. Topics that were 
addressed also varied.

During December, 203 articles addressing the elections 
were published. Quotes of statements of the candidates, 
which represented the main content of 57 texts, were 
more pronounced in December than in January. Opinion 
texts were also represented quite a bit—interviews 
(57) and commentaries (41)—as well as news on the 
events related to the campaign (44). Four articles were 
disinformative, most of them based on the belief that 

the opponents of Miloš Zeman would be financially 
supported by an American millionaire George Soros (for 
more details, see chapter Disinformation).

A large number of articles quoting statements made 
by the candidates shows that their presentation and 
opinions became an important topic in December. 
Another, more pronounced topic was the meeting 
of presidential candidate Jiří Drahoš with the Prime 
Minister Bohuslav Sobotka concerning the possible 
influence of foreign entities on the election.7 This 
meeting was mentioned (primarily negatively) in 15 
articles (often in interviews, in which this meeting was 
referred to by the journalists of Parlamentní listy).

Graph n. 2 – Articles on the presidential election according to their type (December 2017)

2 %

29 %

29 %

21 %

21 %

Comment News Interviews Statement Disinformation

In January before the first round of the presidential 
election (between 1st and 12th January 2018) 234 articles 
on the elections were published in total. Opinion texts 
clearly prevailed—such as commentaries (63) and 
interviews (61)—and news on events related to the 
election campaign (61). Number of quotes of statements 
of the candidates decreased in this period (46). Three 
articles were disinformative; besides the repetition 
of disinformation about Soros financing some of the 

candidates, the first disinformation related to migration 
appeared (for more details, see chapter Disinformation).

Most of the texts addressed the topics typical for 
an election campaign (for example, an analysis of 
campaigns of the candidates or their performance at TV 
debates, betting odds, etc.). Relatively great attention 
was paid to the performance of an FEMEN activist who 
protested in the polling place against Miloš Zeman (8 



4

CZECH ELECTION IN AN ERA OF DISINFORMATION

articles).8 In this period, a controversial statement by 
preacher Tomáš Halík appeared, marking voting for 
Miloš Zeman as a “moral offense against the interests 
of our country,” which was mentioned repeatedly 

8  “Na prezidenta se hnala polonahá žena. Zeman je Putinova děvka, křičela”; iDnes.cz (https://volby.idnes.cz/milos-zeman-prezidentske-volby-aktivistka-utok-hlasovani-mistnost-1gi-/prezidentske-volby-2018.
aspx?c=A180112_151018_prezidentske-volby-2018_ane).

9  Lukáš Petřík; “Zlý a žlučovitý Jidáš, který nenávidí svou zemi a český národ. Tomáš Halík napadl Zemana a takto ošklivě ho za to zesměšnili Okamura, Keller či Foldyna”; Parlamentní listy (https://www.parlamentnilisty.cz/
arena/monitor/Zly-a-zlucovity-Jidas-ktery-nenavidi-svou-zemi-a-cesky-narod-Tomas-Halik-napadl-Zemana-a-takto-osklive-ho-za-to-zesmesnili-Okamura-Keller-ci-Foldyna-519249).

particularly by Parlamentní listy (for example, in the 
form of questions asked in interviews) more or less until 
the end of the campaign.9

Graph n. 3 – Articles on the presidential election according to their type (January 2018 – before the 1st round)

1 %

20 %

26 %

26 %

27 %

Comment News Interviews Statement Disinformation

In the fourteen days between the first and the 
second round of elections (13th to 26th January 
2018), 526 articles related to the election campaign 
were published. Opinion texts prevailed again—
commentaries (202) and interviews (102)—and news 
covering real events (164). The number of texts primarily 
based on quotes by the candidates decreased (38). 
These quotes were more prominently presented in 
a manipulative manner (for example, taken out of  
context). Given that the Facebook page Zprávy.cz 
became active, in 14 cases new types of texts (Facebook 
evets, surveys or pictures) were observed. The number 
of disinformation increased, appearing in 6 articles.

Between the first and the second round of the elections 
the discourse of the monitored platforms sharpened 

(as can be seen from the increase in the number of 
disinformative articles or texts containing negative/
positive sentiment). In the published interviews and 
commentaries, contrary to the previous periods, 
recommendations for whom to vote were appearing 
more often. Great attention was also paid to the two 
televised debates which became the topic of 74 articles, 
with most of them marking Miloš Zeman as the winner 
in both cases. Also, an attempt to doubt the impartiality 
of the Czech Television and the Demagog project 
appeared, in light of the fact that Demagog, a project 
which fact-checked all statements of politicians (in this 
case the candidates) in debates and so on, got a lot of 
attention from the mainstream media.



5

CZECH ELECTION IN AN ERA OF DISINFORMATION

Graph n. 4 – Distribution of texts on the elections according to their type (January 2018 – between the 1st and the 2nd round)

3 %

1 %

7 %

19 %

31 %

38 %

Comment News Interviews Statement Disinformation

Candidates

10  Pavel Fischer (104), Marek Hilšer (76), Petr Hanning (73), Jiří Hynek (64), Vratislav Kulhánek (53).

Throughout the monitoring period, Miloš Zeman was 
the most frequently mentioned candidate (totally in 
1080 articles). If we count simply the cases in which 
he was mentioned only in relation to the elections, 
the number decreases to 843. Even with this number, 
however, Miloš Zeman is still the most frequently 
mentioned candidate.

The second most frequently mentioned candidate was 
Jiří Drahoš with 784 mentions. Before the first round he 
had to compete with Mirek Topolánek (257 mentions) 
and Michal Horáček (199 mentions). Other candidates 
were mentioned significantly less frequently. 10

Graph n. 5 – The number of texts mentioning candidates over time

0

75

150

225

300

M. Zeman (president) M. Zeman (candidate) J. Drahoš M. Horáček M. Topolánek

December
I. Week

December
2nd Week

December
3rd Week

December
4th Week

January 
I. Week

January 
2nd Week

January 
3rd Week

January 
4th Week



6

CZECH ELECTION IN AN ERA OF DISINFORMATION

The sentiment of mentions varied significantly among 
the candidates.11 While Miloš Zeman and Jiří Drahoš 
were more likely to be mentioned in negative or positive 

11  When summing sentiments for Miloš Zeman only the articles in which he was mentioned as a presidential candidate were taken into consideration. In the vast majority of the other 237 texts, mostly of descriptive nature, 
he was mentioned without any, positive or negative, sentiment.

12  The method of sentiment evaluation is described in detail in the methodology of the project – see footnote 3.

connotations, for Mirek Topolánek and Michal Horáček, 
neutral mentions prevailed.12 

Graph n. 6 – Mentions of candidates according to the sentiment (December 2017)

0

25

50

75

100

M. Zeman J. Drahoš M. Horáček M. Topolánek

83
12

29

11
6

32
27

59

42

70

98

Neutral Negative Positive

Graph n. 7 – Mentions of candidates according to the sentiment (January 2018 – before the 1st round)

0

28

55

83

110

13
8

24

58

1714

25

45

68

60
66

107

Neutral Negative Positive

M. Zeman J. Drahoš M. Horáček M. Topolánek

The sentiment towards the candidates changed 
significantly right after announcing the results of the 
first round of the elections. In the period before the 
second round (between the 13th and 16th of January) not 
only did the number of mentions about the candidates 
increase in total, but mentions with negative/positive 
sentiment also increased (with a ratio of 1:1). Whereas 
Miloš Zeman was mentioned in positively two times 

more often than negatively, for Jiří Drahoš the ratio was 
the opposite. This change in sentiment can be explained 
not only by the general polarization of the social 
atmosphere, but also by the fact the Facebook page 
Zprávy.cz, which clearly favored Zeman and criticized 
Drahoš, became more active (for more details, see 
chapter Platforms).



7

CZECH ELECTION IN AN ERA OF DISINFORMATION

Graph n. 8 – Mentions of candidates according to the sentiment (January 2018 – between the 1st and the 2nd round)

0

65

130

195

260

Neutral Negative Positive 

68

137

245

132

69

257

M. Zeman J. Drahoš



8

CZECH ELECTION IN AN ERA OF DISINFORMATION

Platforms

13  The Facebook page has approximately 85 000 followers (as for 16th February 2018). 

14  Jan Míka; “Jiří Míka: Drahoš, že nebyl členem Římského klubu? Stačí minuta ověření přes internety”; AC24 (http://www.ac24.cz/zpravy-z-domova/11965-mika-drahos-rimsky-klub).

15  This does not mean that disinformation thesis formulated in the texts published on Aeronet is always original; in most of the cases it is possible to observe its appearance in the internet discussions before the texts on the 
website.

The approach of the platforms to the Presidential 
Elections varied; while some of them seemed not to 
reflect this topic at all, others addressed it thoroughly. 
Some of the monitored platforms were behaving in an 
activist way in the pre-election period, criticizing some 

of the candidates and giving voting recommendations. 
Contrarily, others maintained a more neutral tone, 
and their political preferences can be only indirectly 
deduced (for example, by mentioning the presidential 
candidates or not).

Table n. 1 – Publication activity of the platforms

Platforms Total publications
Texts mentioning the 

candidates
Texts mentioning the 

elections

AC24 358 15 (4 %) 13
Aeronet 47 18 (38 %) 18
Parlamentní listy 2279 1180 (52 %) 823
Protiproud 89 19 (21 %) 10
Sputnik CZ 2037 45 (2 %) 29
Zprávy.cz 99 66 (67 %) 60 

Brief description of the publication activity of the 
monitored platforms:

AC24
One of the most popular websites spreading 
disinformation addressed the presidential elections on 
a limited scale (15 texts).13 One third of these published 
articles contained either positive or negative sentiments. 
Miloš Zeman was mentioned negatively twice and just 
once positively. Jiří Drahoš was mentioned negatively 
three times (all of them appeared between the first and 
the second round of the elections). In a commentary 
from the 24th January, a membership of Jiří Drahoš in 
the Club of Rome was discussed and the risk of such 
connection was highlighted.14

AERONET
On this website, 18 articles addressing the topic of 
the elections and the respective campaigns were 
published. It was Aeronet that initially published 
most of disinformation appearing during the election 
campaign (6 cases in total, see chapter Disinformation).15 
In many articles, Miloš Zeman was lauded (15 positive 
mentions) and Jiří Drahoš criticized (12 negative 
mentions). Between the first and second round of the 

elections, an increase in the activity of the server was 
observed (see Graph n. 10). In this period, the website 
shared four articles originally published on different 
platforms (for example, commentaries by Petr Cvalina 
from Parlamentní listy) which is quite unusual for this 
platform. The editorial board has, apparently, an interest 
in promoting opinions close to their own in the public 
debate.

PARLAMENTNÍ LISTY
This website published the most articles of all the 
monitored platforms (1180). Although Parlamentní 
listy attempts to give the impression of impartiality, 
and claims to offer space to varying ideologies from a 
long-term perspective, its reporting on the presidential 
elections was not objective.

This is striking, especially when looking at the content 
of their Facebook page (where 272 links to articles 
mentioning at least one of the candidates were 
published), where posts favoring Miloš Zeman and 
criticizing his opponents (see Graph n. 9) prevailed. 
Administrators of the Facebook account used this 
editorial policy to appeal to the opinion of their readers; 



9

CZECH ELECTION IN AN ERA OF DISINFORMATION

reactions to the articles published on Facebook, in 
which Jiří Drahoš was lauded, were mostly negative.

Parlamentní listy not only contributed three times to 
the dissemination of disinformation (specifically, in 
the interviews, where the alleged collaboration of Jiří 
Drahoš with a plainclothes secret (political) police force 
StB in communist Czechoslovakia, or an influence of 
finances of George Soros on the course of election 

16  Lukáš Petřík; “Amok pražské kavárny. Soros jí prý na prezidentské volby poslal dvacet milionů dolarů. Trumfy drží Babiš. To nejhorší z Bruselu nás teprve čeká, varuje místopředseda KSČM Skála”; 
Parlamentní listy (https://www.parlamentnilisty.cz/arena/rozhovory/Amok-prazske-kavarny-Soros-ji-pry-na-prezidentske-volby-poslal-dvacet-milionu-dolaru-Trumfy-drzi-Babis-To-nejhorsi-z-
Bruselu-nas-teprve-ceka-varuje-mistopredseda-KSCM-Skala-518501); Olga Bohmová; “Kdyby tak větší část národa ukázala těm Halíkům, lhářům z ČT a ČRo a mainstreamu zdvižený prostředníček... 
Režisér Václav Dvořák o nezpůsobilém Drahošovi a přátelích kultu Václava Havla”; Parlamentní listy (https://www.parlamentnilisty.cz/arena/rozhovory/Kdyby-tak-vetsi-cast-naroda-ukazala-
tem-Halikum-lharum-z-CT-a-Cro-a-mainstreamu-zdvizeny-prostrednicek-Reziser-Vaclav-Dvorak-o-nezpusobilem-Drahosovi-a-pratelich-kultu-Vaclava-Havla-521390); Olga Bohmová; “Psychiatr 
sledoval Jiřího Drahoše v úterý na Primě. Bez zvuku hrůza, a když si ho pustil a poslouchal argumenty, byla to úplná katastrofa”; Parlamentní listy (https://www.parlamentnilisty.cz/arena/rozhovory/
Psychiatr-sledoval-Jiriho-Drahose-v-utery-na-Prime-Bez-zvuku-hruza-a-kdyz-si-ho-pustil-a-poslouchal-argumenty-byla-to-uplna-katastrofa-521008).

17  Distorting title of this news “Karel Gott podpořil Miloše Zemana” was later changed to “Karel Gott se jednoznančně vyjdářil koho bude volit za prezidenta” (Radim Panenka; Karel Gott se jednoznančně vyjdářil koho bude 
volit za prezidenta; Parlamentí listy (https://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/Karel-Gott-se-jednoznacne-vyjadril-koho-bude-volit-za-prezidenta-519701)).

18  This general tendency can be illustrated the best in the text of Vlastimil Podracký: „Dva kandidáti, dva světy: Drahoš žije jinde než Zeman. Prubířským kamenem je imigrace. Bude prezident hájit národní zájmy? Příkop 
mezi lidmi se prohlubuje. Za všechno může Putin? Jak se žije v multikulturní bublině“ (http://www.protiproud.cz/politika/3581-dva-kandidati-dva-svety-drahos-zije-jide-nez-zeman-prubirskym-kamenem-je-imigrace-
bude-prezident-hajit-narodni-zajmy-prikop-mezi-lidmi-se-prohlubuje-za-vsechno-muze-putin-jak-se-zije-v-multikulturni-bubline.htm).

19  Tomáš Vyoral; “Prezidentské volby se blíží: Soros nám sem strká nos. Jak Schwarzenberg vstal a šel do banky. Proč se fake news zabývala vláda? Bakaloviny mají jasno, Drahoš sdílí Evropské hodnoty. Buďme nyní pozorní”; 
Protiproud (http://www.protiproud.cz/politika/3526-prezidentske-volby-se-blizi-soros-nam-sem-strka-nos-jak-schwarzenberg-vstal-a-sel-do-banky-proc-se-fake-news-zabyvala-vlada-bakaloviny-maji-jasno-drahos-
sdili-evropske-hodnoty-budme-nyni-pozorni.htm).

campaign, were mentioned), but on Friday the 12th 
of January—the first day of the first round of the 
election—they published disinformation, according 
to which Miloš Zeman was supported by popular pop 
singer Karel Gott.16 The author of this article was Radim 
Panenka, a journalist known for his close contacts 
with the inner circle of the President and for his past 
connections to the extremist scene.17

Graph n. 9 – Sentiments towards the candidates on the website and Facebook profile of Parlametní listy

0 %

25 %

50 %

75 %

100 %

M. Zeman
(www only)

M. Zeman
(on Facebook)

J. Drahoš
(on Facebook)

J. Drahoš
(on Facebook)

Not mentioned Neutral Negative Positive

PROTIPROUD
The website Protiproud published 19 articles in which 
at least one of the candidates was mentioned. They 
were commentaries, with only one exception, where Jiří 
Drahoš was criticised (12 negative mentions) and Miloš 
Zeman praised (10 positive mentions). While Drahoš 
was portrayed as a weak and inexperienced candidate 
that would perform his office in line with the wishes 
of the liberal elites (domestic and global), Zeman was 
described as an experienced politician, capable of 
defending the Czech national interests.18 On the website, 
a blog post by Tomáš Vyoral, originally published 

on the iDnes.cz portal, was shared mentioning the 
disinformation that George Soros financially supports 
the opponents of Miloš Zeman.19

SPUTNIK CZ
During the monitored period, the website Sputnik 
CZ published 45 articles in which at least one of 
the candidates was mentioned. On the one hand, 
reporting on the election campaign was distorted 
(the only candidate with whom Sputnik CZ conducted 
an interview was Petr Hannig), on the other hand 
most of the articles mentioned the candidates 



10

CZECH ELECTION IN AN ERA OF DISINFORMATION

without any, positive or negative, sentiment.20 Miloš 
Zeman was mentioned positively in seven cases 
(mostly in interviews) and negatively in three cases. 
Three mentions were dedicated to Jiří Drahoš (two 
negative and one positive). The editors, in reaction to 
an ironic tweet of a deputy Miroslav Kalousek about 
hypothetical advertisement to support Miloš Zeman in 
disinformation media, refused attempting to influence 
the election campaign.21

ZPRÁVY.CZ
The Facebook website Zprávy.cz, which published in 
total 66 posts mentioning at least one of the candidates, 
became active during the first round of Presidential 
Elections (see Graph n. 10). The posts clearly supported 

20  That could have been caused also by the fact that some of the candidates refused to communicate (4 easy questions that were not responded by Jiří Drahoš to Sputnik; Sputnik CZ (https://cz.sputniknews.com/
ceskarepublika/201712066384159-jednoduche-otazky-Sputnik-Drahos/)).

21  Alena Novotná; “Kalousek chce sestřelit Zemana. Klidně kývne na spolupráci se Sputnikem”; Sputnik CZ (https://cz.sputniknews.com/
ceskarepublika/201801086562572-kalousek-chtit-sestrelit-zeman-kyvnout-spoluprace-sputnik/).

22  Before the parliamentary election, 2017 this website, by similar methods, supported the extremist SPD party – see Jonáš Syrovátka; „České volby v éře dezinformací: Parlamentní volby 2017“; Prague Security Studies 
Institute (http://www.pssi.cz/download/docs/500_parlamentni-volby-2017-analyza.pdf).

Miloš Zeman (37 positive to 4 negative mentions). On 
the other hand, Jiří Drahoš was criticized (4 positive 
to 46 negative mentions). The topics related to the 
elections were evolving; in the beginning the posts 
were attacking the integrity of Jiří Drahoš (especially, 
with regards to “unclear” financial background of his 
campaign and his personal features) and emphasizing 
the qualities of Miloš Zeman, whereas approximately 
from the 17th of January, posts linking the Presidential 
Elections with migration started to prevail. Zprávy.
cz quite often shared articles originally published 
on Parlamentní listy (8 cases). The dynamics of their 
publishing activity clearly shows that the aim was to 
support Miloš Zeman before the second round.22

Graph n. 10 – Number of articles published on the platforms (except for Parlamentní listy)

0

13

25

38

50

December January
Ist Week

January
2nd Week

January
3rd Week

January
4th Week

AC24 Aeronet Protiproud Sputnik CZ News.cz



11

CZECH ELECTION IN AN ERA OF DISINFORMATION

Disinformation

23  “Víme první! George Soros v utajení navštívil Prahu a otevřel si účet v UniCredit Bank! V polovině října převedl na svoji neziskovku Open Society v Londýně přes 18 miliard dolarů! Účet v UniCredit si otevřel 
i Karel Schwarzenberg! Chystá se kreditní linka pro prezidentské kandidáty proti Zemanovi? Anebo jde o přípravu na přesun Středoevropské univerzity do Prahy?”; Aeronet (https://aeronet.cz/news/
vime-prvni-george-soros-v-utajeni-navstivil-prahu-a-otevrel-si-ucet-v-unicredit-bank-v-polovine-rijna-prevedl-na-svoji-neziskovku-open-society-v-londyne-pres-18-miliard-dolaru-ucet-v-unicredit/).

24  Lukáš Petřík, “Amok pražské kavárny. Soros jí prý na prezidentské volby poslal dvacet milionů dolarů. Trumfy drží Babiš. To nejhorší z Bruselu nás teprve čeká, varuje místopředseda KSČM Skála”; Parlamentní listy (https://
www.parlamentnilisty.cz/arena/rozhovory/Amok-prazske-kavarny-Soros-ji-pry-na-prezidentske-volby-poslal-dvacet-milionu-dolaru-Trumfy-drzi-Babis-To-nejhorsi-z-Bruselu-nas-teprve-ceka-varuje-mistopredseda-
KSCM-Skala-518501).

25  See footnote 14.

26  “Odhalení natvrdo: Kdo volí Jiřího Drahoše, volí ve skutečnosti Miroslava Kalouska budoucím premiérem, volí Karla Schwarzenberga jako mentálního guru, volí celou TOP09 včetně 
Kroměřížské výzvy a jako třešničku k tomu volíte Drahošovy poradce z Evropských hodnot, Petra Koláře a Jakuba Jandu! Známe podrobnosti!”; Aeronet (https://aeronet.cz/news/
odhaleni-natvrdo-kdo-voli-jiriho-drahose-voli-ve-skutecnosti-miroslava-kalouska-budoucim-premierem-voli-karla-schwarzenberga-jako-mentalniho-guru-voli-celou-top09-vcetne-kromerizske-vyzvy/).

27  See footnote 2.

28  Petr Cvalín; “VIDEO: Antidemokrat Jiří Drahoš, alias “Bas” aneb jeho utajená minulost. O věcech jako je EU a NATO se prý nemá rozhodovat v referendech. Tečka!”; Aeronet (https://aeronet.cz/news/
video-antidemokrat-jiri-drahos-alias-bas-aneb-jeho-utajena-minulost-o-vecech-jako-je-eu-a-nato-se-pry-nema-rozhodovat-v-referendech-tecka/).

During the monitoring period, 13 disinformative 
articles mentioning at least one of the candidates were 
published. Disinformation appeared throughout the 
monitoring period but was most frequent between the 
first and the second round, when half of these cases 
appeared (see Graph n. 4). Only some of the platforms 
contributed to the dissemination of disinformation, 
these were: AC24, Aeronet, Parlamentní listy and 
Protiproud.

When it became clear that Jiří Drahoš would proceed 
to the second round of the elections, topics related to 
disinformation relating about him started appearing 
on various websites and in discussions with higher 
intensity (see Graph n. 11). Usually, there was first 
a massive increase in the number of mentions on 
the topic in the internet discussions, followed by an 
increase in the number of articles. This trend can be 
observed during the process of disinformation creation; 
often before appearing in larger texts, the main thesis 
would be mentioned in internet discussions. For 
most disinformation, during the week following the 
first round of the elections, the number of mentions 
decreased.

THE MOST PROMINENT DISINFORMATION THEMES 
WERE AS FOLLOWS:

Jiří Drahoš is the puppet of power-brokers.
The first disinformation of this kind appeared on the 
monitored platforms already on December 8th, 2017, 
when the website Aeronet published speculations 
according to which the campaigns of opponents of 
Miloš Zeman are financed by a millionaire George 

Soros.23 Although the website did not specifically 
mention any of the candidates, the most mentioned 
candidate in the internet discussions was Jiří Drahoš. The 
disinformation about the financial influence of Soros 
on the election campaign did not cease to appear (in 
the interview for Parlamentní listy it was mentioned, for 
example, by deputy chairman of the Communist Party of 
Bohemia and Moravia, Josef Skála).24 

On the 24th of January, AC24 published an article 
containing disinformation, according to which Jiří 
Drahoš is a member of the Club of Rome, and supports 
subversive plans (such as  population control) in 
the name of this club.25 This disinformation was not 
mentioned on any of the other monitored platforms.

The last disinformation based on the theme that Jiří 
Drahoš is manipulated by power-brokers, presented 
him as a political ally of deputy Miroslav Kalousek, who 
would allegedly be appointed as the Prime Minister 
after Drahoš was elected President. This disinformation 
was published by Aeronet on the 16th of Januray.26

Jiří Drahoš collaborated with communist secret 
police StB
This disinformation, often mentioned with other 
allegations doubting the integrity of Jiří Drahoš (for 
example, accusations of pedophilia), first appeared back 
in June 2017,27 and was then published repeatedly on 
the monitored platforms. On a speculative level, this 
allegation was mentioned in the commentaries of Petr 
Cvalina, adopted by Aeronet,28 or in the interviews on 
Parlamentní listy (these were also published on the 



12

CZECH ELECTION IN AN ERA OF DISINFORMATION

Facebook of Parlamentní listy and received a lot of 
attention).2930

Jiří Drahoš intends to receive migrants according to 
the EU refugee quota scheme
The first disinformation linked to migration was 
published on the monitored platforms on the 8th 
of January.31 Aeronet wrote that electing any other 
candidate than Miloš Zeman would lead to the 
“Germanization of the Czech Republic”, which would 
result in the welcoming policy towards migrants. This 
message was awkwardly added to an article about a 
murder committed by an Afghani migrant in Germany.32 
This disinformation received more fertile ground on 
the 19th of January, when the election of Jiří Drahoš 
was linked to the announcement of a vacancy for the 
position of organizing officer at the Authorities for 
Refugee Facilities of the Ministry of Interior at Václav 
Havel Airport in Prague. The Ministry of Interior was 
allegedly preparing to receive refugees in accordance 
with the EU refugee quota scheme after Drahoš’s 
election.33

29  Olga Bohomová; “Kdyby tak větší část národa ukázala těm Halíkům, lhářům z ČT a ČRo a mainstreamu zdvižený prostředníček... Režisér Václav Dvořák o nezpůsobilém Drahošovi a přátelích kultu Václava Havla”; 
Parlametní listy (https://www.parlamentnilisty.cz/arena/rozhovory/Kdyby-tak-vetsi-cast-naroda-ukazala-tem-Halikum-lharum-z-CT-a-CRo-a-mainstreamu-zdvizeny-prostrednicek-Reziser-Vaclav-Dvorak-o-
nezpusobilem-Drahosovi-a-pratelich-kultu-Vaclava-Havla-521390).

30  Olga Bohmová; “Psychiatr sledoval Jiřího Drahoše v úterý na Primě. Bez zvuku hrůza, a když si ho pustil a poslouchal argumenty, byla to úplná katastrofa”; Parlametní listy (https://www.parlamentnilisty.cz/arena/
rozhovory/Psychiatr-sledoval-Jiriho-Drahose-v-utery-na-Prime-Bez-zvuku-hruza-a-kdyz-si-ho-pustil-a-poslouchal-argumenty-byla-to-uplna-katastrofa-521008).

31  After being used as a topic by the presidential candidates (Mirek Topolánek indirectly portrayed Jiří Drahoš as “Gutmensch welcoming migrants” in his campaign).

32  “Afghánský migrant ubodal v Německu 15-letou dívku kvůli roztržce v obchodě! Německá Antifa potom zaútočila na smuteční průvod za zavražděnou dívku a skandovala 
hesla na podporu diverzity a barevného Německa! Starosta města za SPD v roce 2015 seznamoval nezletilé Němky s migranty!”; Aeronet (https://aeronet.cz/news/
afghansky-migrant-ubodal-v-nemecku-15-letou-divku-kvuli-roztrzce-v-obchode-nemecka-antifa-potom-zautocila-na-smutecni-pruvod-za-zavrazdenou-divku-a-skandovala-hesla-na-podporu-diverzity/).

33  “Investigativní bomba: Letiště Ruzyně a Správa uprchlických zařízení se potají chystají na 1. migrační vlnu v ČR! České kontraktorské firmy zahájily rekonstrukce budov a staveb SUZ za 
účelem rozšíření ubytovacích kapacit pro očekávané uprchlíky, kteří mají dorazit do ČR po zvolení Jiřího Drahoše prezidentem! Známe veškeré detaily!”; Aeronet (https://aeronet.cz/news/
investigativni-bomba-letiste-ruzyne-a-sprava-uprchlickych-zarizeni-se-potaji-chystaji-na-1-migracni-vlnu-v-cr-ceske-kontraktorske-firmy-zahajily-rekonstrukce-budov-a-staveb-suz-za-ucelem-rozsireni/).

34  “Nikoho jsem jmenovitě nepodpořil, odmítl Gott slova Zemana. Bylo to zřejmé, brání prezidentův výrok Ovčáček”; iRozhlas (https://www.irozhlas.cz/volby/
prezidentske-volby-2018-karel-gott-milos-zeman_1801141214_ako).

35  “České MV varovalo před dezinformací o Zemanovi před prezidentskými volbami”; Sputnik CZ (https://cz.sputniknews.com/ceskarepublika/201801126582362-cesko-dezinformace-zeman-prezident-
volba/); Radim Panenka; “Zákeřný útok na voliče Miloše Zemana! Internetem i poštovními schránkami se šíří lživý návod k volbám”; Parlamentní listy (https://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/
Zakerny-utok-na-volice-Milose-Zemana-Internetem-i-postovnimi-schrankami-se-siri-lzivy-navod-k-volbam-519677).

36  “Prohlášení ministra vnitra k volbě prezidenta”; Ministerstvo vnitra České republiky (http://www.mvcr.cz/clanek/prohlaseni-ministra-vnitra-k-volbe-prezidenta.aspx).

Popular pop singer Karel Gott supported Miloš 
Zeman
According to a manipulative title published on the first 
day of the first round of the Presidential Elections on 
Parlamentní listy, Miloš Zeman was directly supported 
by Karel Gott. The singer denied such information 
through his spokesperson. Miloš Zeman even repeated 
it at a press conference held immediately after the first 
round, showing that even he was misinformed.34

The supporters of Miloš Zeman do not have to vote 
in the first round
The news about a disinformative flier informing the 
supporters of Miloš Zeman that there is no need to vote 
in the first round since he would automatically pass to 
the second one, was brought about by Parlamentí listy 
and Sputnik CZ.35 Parlamentní listy did so on Thursday 
the 11th of January, thus being the first media platform 
to tackle this issue (even before the reaction by the 
Ministry of Interior).36



13

CZECH ELECTION IN AN ERA OF DISINFORMATION

Graph n. 11 – Frequency of the occurrence of key words “Drahoš” and names representing the disinformation on the Czech news portals 
(searched by the tool >versus<)

0

200

400

600

800

1/12/17 6/12/17 11/12/17 16/12/17 21/12/17 26/12/17 31/12/17 5/1/18 10/1/18 15/1/18 20/1/18 25/1/18

Soros Club of Rome StB Kalousek Quotas



14

CZECH ELECTION IN AN ERA OF DISINFORMATION

Conclusion

The platforms monitored in the research behaved 
very differently throughout the election campaign. 
The websites AC24 and Sputnik CZ had little interest 
in the election, and their biased information about the 
course of events was determined by their selective 
attention, rather than an attempt to shift the public 
discourse in a particular direction. Protiproud, 
contrastingly, approached the election campaign from 
a clearly defined ideological position and through 
their commentaries (often teetering on the edge of 
the manipulation of, and the extreme interpretation 
of facts) attempted to influence public opinion. It 
could be said that the credo of this website was not 
actually to support Miloš Zeman, but rather to defend 
ultraconservative ideological standpoints. Although 
Parlamentní listy tried to create an impression of 
impartiality and a plurality of opinions, upon closer 
reflection, it is clear that in various ways (for example, 
through the wording of their titles), they supported 
Miloš Zeman. Aeronet and the Facebook site Zprávy.
cz were running the campaign—both by different 
methods—for Miloš Zeman. This is more obvious for 
Zprávy.cz, who became active after the announcement 
of the results of the first round. Therefore, it is possible 
to say that most of the monitored platforms supported 
Miloš Zeman.

This support was not necessarily carried out by 
illegitimate means. Disinformation only represented 
a small fraction of news published on the monitored 
platforms in relation to the election. Commentaries and 
interviews promoting the qualities of Miloš Zeman and 
criticizing his opponents clearly prevailed. In addition, 

these articles were not necessarily questionable in 
facts but “only” by use of more emotional language, 
and repeated themes which were also present in 
the mainstream discourse (for example, the belief of 
the ideological ambiguity of Jiří Drahoš). It would be 
thus more accurate to remark that the reporting of 
the monitored platforms was ideologically profiled 
rather than disinformative (with the exception of 
Aeronet, which represents a sui generis case among the 
platforms spreading disinformation).

Disinformation that appeared before the Presidential 
Elections should not be understood as an isolated 
phenomenon, but it is necessary to analyze it within 
the context of a pre-election course of events. In the 
majority of cases (except for the linkage of Jiří Drahoš 
with StB and similar allegations questioning his moral 
integrity) the disinformation campaigns were based 
on topics which had already been introduced and 
brought to the campaign by other actors (such as 
the presidential candidates), and not the platforms 
disseminating disinformation. This does not mean that 
disinformation did not have any impact on the pre-
election course of events, its long-term effect, or spread 
in chain emails should be noted, but these phenomena 
were not addressed by this research. And even in these 
cases, disinformation, in order to be successful, must 
be based on the existing mood within society, or a 
population. The description of these general opinion 
trends that are present in society in the long term, and 
are capable of influencing people’s behavior more 
significantly than disinformation, should be a topic of 
the utmost importance for future research.




