
Sputnik CZ: jak funguje hlavní kanál ruské propagandy v ČR?

Autor: Jonáš Syrovátka (PSSI)

Web Sputnik CZ je českou pobočkou ruské informační  agentury Sputnik,  která  oficiálně  vznikla  10.

listopadu 2014 v rámci ruské mediální skupiny Rossia Segodnia. I přestože Sputnik sám sebe definuje

jako  informační  agenturu,  která  vytváří  zpravodajství  o  světové  politice  a  ekonomice1,  je  experty

označován za  jeden  z  důležitých  nástrojů  ruské  propagandy.2 Skutečnost,  že  ruská  státní  média  jsou

nástrojem prosazování zájmů ruského státu konec konců ve svých vystoupeních opakovaně přiznali i ruští

vrcholní činitelé.3

Přestože Sputnik CZ funguje v České republice již pět let (a domény, které používá na sociálních sítích

Twitteru a Facebooku jsou zaregistrovány od roku 2012),  donedávna bylo o vnitřním fungování této

instituce  známo  poměrně  málo.  V  březnu  2019  však  v  Praze  vůbec  poprvé  veřejně  vystoupila

šéfredaktorka  Sputniku  CZ  Sofija  Ovanesová,  která  na  besedě  v  Ruském  centru  vědy  a  kultury

prezentovala práci svého média.  Podle Ovanesové v redakci české verze webu, která sídlí v Moskvě,

pracuje deset lidí. Čtenost webu se podle šéfredaktorky pohybuje okolo 50 tisíc uživatelů denně.4 Podle

zjištění think-tanku Globsec se Sputnik skutečně řadí mezi jedno z nejčtenějších médií známých šířením

manipulativního obsahu působících v českém a slovenském informačním prostoru.5 O zvyšujícímu se

okruhu čtenářů webu též vypovídá setrvalý růst počtu sledujících jeho facebookové stránky, kterých je v

současné době okolo 40 000.

I přestože se Sputnik CZ snaží opakovaně tvrdit, že je médium jako každé jiné a pouze se snaží nabídnout

alternativní názor (dle Ovanesové), objevují se na jeho stránkách manipulativní texty. Na webu EU vs.

Dezinfo provozovaném EU East StratCom Task force je například zaznamenáno 27 případů z minulých

tří let, kdy se na tomto webu objevily dezinformace6, a web Konspirátori.sk – zabývající se dlouhodobě

1 „O projektu“, Sputnik CZ (https://cz.sputniknews.com/docs/about/index.html)
2 „Russian Social Media Influence“, RAND Corporation 

(https://www.rand.org/content/dam/rand/pubs/research_reports/RR2200/RR2237/RAND_RR2237.pdf )
3 „Kremlin-funded broadcaster lauded by Putin starts TV news channel in UK“, Reuters 

(https://www.reuters.com/article/britain-russia-tvchannel-idINKBN0IJ2MR20141030) 
4 „Šéfka českého Sputniku poprvé promluvila: Sídlíme v Moskvě, dělá pro nás deset lidí. Z chyb se učíme“, Deník N 

(https://denikn.cz/99106/sefka-ceskeho-sputniku-poprve-promluvila-sidlime-v-moskve-dela-pro-nas-deset-lidi-z-chyb-se-
ucime/)

5 „What Do We Know About Disinformation Websites in the Czech Republic and Slovakia?“ Globsec 
(https://www.globsec.org/news/what-do-we-know-about-disinformation-websites-in-the-czech-republic-and-slovakia/) 

6 „Disinformation Cases“ EU vs Dezinfo (https://euvsdisinfo.eu/disinformation-cases/)

https://euvsdisinfo.eu/disinformation-cases/
https://www.globsec.org/news/what-do-we-know-about-disinformation-websites-in-the-czech-republic-and-slovakia/
https://denikn.cz/99106/sefka-ceskeho-sputniku-poprve-promluvila-sidlime-v-moskve-dela-pro-nas-deset-lidi-z-chyb-se-ucime/
https://denikn.cz/99106/sefka-ceskeho-sputniku-poprve-promluvila-sidlime-v-moskve-dela-pro-nas-deset-lidi-z-chyb-se-ucime/
https://www.reuters.com/article/britain-russia-tvchannel-idINKBN0IJ2MR20141030
https://www.rand.org/content/dam/rand/pubs/research_reports/RR2200/RR2237/RAND_RR2237.pdf
https://cz.sputniknews.com/docs/about/index.html


hodnocením přítomnosti sporného obsahu na internetových portálech– jej označil za nedůvěryhodný.7 V

českém kontextu nejvíce rezonoval případ, kdy web uvedl o tři řády vyšší počet účastníků protestu proti

umístění vysvětlující  cedule k soše sovětského maršála  Ivana S. Koněva. Ze stohlavé demonstrace se

rázem stala akce, jíž se účastnilo 100 000 (!) lidí. Poté, co na tuto dezinformaci upozornila české média a

ohradilo  se  proti  ní  Ministerstvo  vnitra,  redakce  Sputnik  CZ článek  upravila.8 Jak  ukazují   zjištění

výzkumníků Prague Security Studies Institute v projektu “Investigating Russia’s role and the Kremlin’s

expected  influence  in  the  2019  EP elections”, v  případě  Sputnik  CZ se  nedá  mluvit  o  objektivním

informování  nejen  ve  vztahu  k  jednotlivým  případům,  ale  i  vzhledem  k  proporci  jednotlivých

pokrývaných témat. 

Ve sledovaném období (mezi 15. březnem a 15. dubnem 2019) web Sputnik CZ publikoval 1519 textů. Z

toho celá třetina (417 textů) byla věnována tématům souvisejícím s Ruskou federací. Významná část z

nich přitom byla postavena pouze na citacích oficiálních prohlášení představitelů ruského státu či armády.

Dalo by se tedy říci, že v řadě případů web pouze tlumočil oficiální politickou linii státu. Z hlediska témat

bylo zmiňováno ruské angažmá ve Venezuele (29 textů), konfrontace mezi západními státy a Ruskem (23

textů) a ruská přítomnost v Sýrii a (údajně zanedbatelný) dopad sankcí uvalených na Rusko (obě témata

zmíněna  ve  21  textech).  Relativně  početně  však  byla  zastoupena  též  nepolitická  témata  (40  textů)

upozorňující na různé zajímavost (například kulturní festivaly, přírodní zvyky a další kuriozity) z Ruské

federace.  Tento  trend  publikování  atraktivního  obsahu,  který  byl  pozorována  již  dříve9,  ukazuje,  že

Sputnik CZ se snaží nejen přilákat nové čtenáře, ale též vytvářet pozitivní obraz o Rusku jako zajímavé

zemi. Tento typický soft power přístup je kombinován s opakováním oficiální linie ruských vrcholných

činitelů a vykreslováním Ruska jako silné a sebevědomé velmoci, která je schopna prosadit své zájmy po

celém světě. Důležitou roli pro prezentaci síly Ruska hraje poukazování na různé úspěchy armády, které

byly zmíněny ve 44 textech. 

I přestože pozitivní  vykreslování Ruska jasně převládalo,  objevily se i  citace některých kritiků ruské

politiky (ve 26 textech). Často však šlo o citace vytržené z kontextu či jinak zesměšňované.10 Výrazná

pozornost  byla  věnována  reflexi  kritiky  Ruska  (26  textů),  která  byla  označována  za  neadekvátní,

7 „Zoznam stránok so sporným obsahom“, Konspiratori.sk (https://www.konspiratori.sk/zoznam-stranok.php)
8 „Proruské fake news. V Praze prý demonstrovalo 100 tisíc lidí na podporu Koněva“, Echo24 

(https://echo24.cz/a/ph5s8/proruske-fake-news-v-praze-pry-demonstrovalo-100-tisic-lidi-na-podporu-koneva)
9 „Ruská agentura Sputnik mění strategii. Láká i na spoře oděné ženy a vydává třikrát víc článků“, Aktuálně 

(https://zpravy.aktualne.cz/domaci/ruska-agentura-sputnik-meni-strategii-laka-na-spore-odene-
ze/r~07c25aba9bc311e889f40cc47ab5f122/)

10 „Kdo se neplazí, není Čech…“ BIS v USA převzala ocenění za zahraniční spolupráci“, Sputnik CZ 
(https://cz.sputniknews.com/ceskarepublika/201904049565065-bis-v-usa-prevzala-oceneni-za-zahranicni-spolupraci/)

https://cz.sputniknews.com/ceskarepublika/201904049565065-bis-v-usa-prevzala-oceneni-za-zahranicni-spolupraci/
https://zpravy.aktualne.cz/domaci/ruska-agentura-sputnik-meni-strategii-laka-na-spore-odene-ze/r~07c25aba9bc311e889f40cc47ab5f122/
https://zpravy.aktualne.cz/domaci/ruska-agentura-sputnik-meni-strategii-laka-na-spore-odene-ze/r~07c25aba9bc311e889f40cc47ab5f122/
https://echo24.cz/a/ph5s8/proruske-fake-news-v-praze-pry-demonstrovalo-100-tisic-lidi-na-podporu-koneva
https://www.konspiratori.sk/zoznam-stranok.php


neobjektivní a účelově motivovanou. Zároveň se na webu objevovala kritika USA a jeho údajně agresivní

zahraniční  politiky  (zmíněna  ve  31  textech).  V  tomto  ohledu  se  relativně  často  objevovaly  texty

upozorňující  na narušení  vzdušného prostoru Ruska americkými letadly,  které  měly ukázat,  že nikoli

Rusko, ale západní státy se dopouštějí provokací.11

I přestože s webem Sputnik CZ odmítají spolupracovat čeští novináři a většina mainstreamových politiků

mu neposkytuje rozhovory,  nestojí  v české informačním prostoru zcela  osamocen. Zejména pro další

média známá proruskými postoji a šířením dezinformací a manipulativního obsahu představuje vítaný

zdroje inspirace. To platí například pro jeden z nejvlivnějších českých konspiračních webů AC24, který

téměř  všechny  své  texty  věnované  Rusku  publikované  ve  sledovaném  obdobím  přebíral  právě  ze

Sputniku CZ. Ruské narativy tedy v části českého informačního prostoru padají na úrodnou půdu, což se

konec konců ukázalo již například při informování o otravě Sergeje Skripala12 nebo incidentu v Kerčském

průlivu.13

Zjištění  výzkumníků  Prague  Security  Studies  Institute  znovu  potvrzují  skutečnost,  že  Sputnik  CZ

představuje nástroj ruské mocenské politiky a ne standardní médium. Zůstává však otázkou nakolik dobře

rozumíme jeho fungování, jelikož zatímco například v informování o Rusku je tento web značně aktivní a

v jisté části českého informačního prostoru schopný formovat debatu o tomto tématu, jiným oblastem

(včetně české politiky) se věnuje výrazně méně. A to i v případech, kdy by se to dalo očekávat. Například

o prezidentskou kampaň 2018 se Sputnik CZ víceméně nezajímal  a nijak výrazněji nepodpořil kandidáta

Miloše Zemana, který je znám svými proruskými postoji.14 Proto je na místě se Sputnik CZ a dalším

pobočkám této agentury věnovat konsistentněji a komplexněji, jelikož to umožní zjistit, jaké narativy se

ruská  vláda  v  jednotlivých  společnostech  snaží  propagovat.  Tato  zjištění  by  totiž  mohla  napomoci

lepšímu pochopení cílů ruské politiky v zemích, kde tento vlivový nástroj působí.  

11 „Tři jaderné americké bombardéry proletěly poblíž hranic Ruska“, Sputnik CZ 
(https://cz.sputniknews.com/svet/201903259505667-tri-jaderne-americke-bombardery-proletely-pobliz-hranic-ruska/)

12 „Skripal: The Two Faces of the Czech Media Space“, Visegrad Insight (https://visegradinsight.eu/skripal-the-two-faces-of-
the-czech-media-space/)

13 „Kerch incident proves Ukraine & NATO “prepare for war against Russia” – Russian propaganda in Czech & Hungarian 
media“, EuromaidanPress (http://euromaidanpress.com/2018/12/11/kerch-incident-proves-ukraine-nato-prepare-for-war-
against-russia-russian-propaganda-in-czech-hungarian-media/)

14 „České volby v éře dezinformací: Prezidentské volby 2018“, Prague Security Studies Institute 
(http://www.pssi.cz/download/docs/538_prezidentske-volby-2018-analyza.pdf)

http://www.pssi.cz/download/docs/538_prezidentske-volby-2018-analyza.pdf
http://euromaidanpress.com/2018/12/11/kerch-incident-proves-ukraine-nato-prepare-for-war-against-russia-russian-propaganda-in-czech-hungarian-media/
http://euromaidanpress.com/2018/12/11/kerch-incident-proves-ukraine-nato-prepare-for-war-against-russia-russian-propaganda-in-czech-hungarian-media/
https://visegradinsight.eu/skripal-the-two-faces-of-the-czech-media-space/
https://visegradinsight.eu/skripal-the-two-faces-of-the-czech-media-space/
https://cz.sputniknews.com/svet/201903259505667-tri-jaderne-americke-bombardery-proletely-pobliz-hranic-ruska/


Díky podpoře Friedrich-Naumann-Stiftung monitoruje maďarský institut Political Capital ruské pokusy o

ovlivnění  evropských  voleb  v  zemích  V4.  Monitoring  je  prováděn  v  rámci  projektu  “Investigating

Russia’s role and the Kremlin’s expected influence in the 2019 EP elections”. Partnery Political Capital

jsou polské Center for Propaganda and Disinformation Analysis, český Prague Security Studies Institute

a  slovenský  politický  analytik  Grigorij  Mesežnikov.  Projekt  je  primárně  zaměřen  na  šíření

protievropských a proruských dezinformací.  Na základě analýz jsou popisovány jednotlivé narativy a

vydávána konkrétní doporučení, která mají pomoci s bojem proti manipulacím. 


