
European Elections 2019  

Authors: Jonáš Syrovátka, Filip Lukáš, Nikos Štěpánek (PSSI)



Table of Content
Introduction 1
Reporting on the EU 2
Reporting on the European elections  3

Topics 4
Perception of individual parties  5
Analysed websites 6

Conclusion 9
Appendix 10

The data collection was carried out using the tool >versus< 

developed within the Beacon Project, realized by the International Republican Institute.

The project was supported by the Representation of the European Commission in the Czech Republic



1

ČESKÉ VOLBY V ÉŘE DEZINFORMACÍ

Introduction

1 Jonáš Syrovátka, „České volby v éře dezinformací: Parlamentní volby 2017“, Prague Security Studies Institute (http://www.pssi.cz/russia-s-influence-activities-in-cee/volby/parliamentaryelection2017/detail)

2 Jonáš Syrovátka a Jaroslav Hroch, „České volby v éře dezinformací: Prezidentské volby 2018“, Prague Security Studies Institute (http://www.pssi.cz/russia-s-influence-activities-in-cee/volby/presidentialelection2018/
detail) 

3 The research sample consisted 31 websites mentioned in the list of websites spreading contested content created by Konspirátori.sk. For this reason it was not analysed in which manner the website Parlamentní listy 
informed about the EU. However this websites was analysed within the second part of the research focused on reporting about the elections. 

4 Concretely AC24, Aeronet, Sputnik CZ, Nová republika, Česko aktuálně, Svobodné noviny, Parlamentní listy a Zvědavec; number of readers were gathered from the project Mapa médií (http://www.mapamedii.cz/)

5 Jonáš Syrovátka a Nikos Štěpánek, „Nejpopulárnější mýty o EU“, Prague Security Studies Institue (http://www.pssi.cz/russia-s-influence-activities-in-cee/volby )

6 Facebook pages known for spreading of disinformation were not interested in the elections neither (compare Miroslava Sawiris et al., „European Elections in the V4: From disinformation campaigns to narrative 
amplification“, Globsec (https://www.globsec.org/publications/european-elections-in-the-v4-from-disinformation-campaigns-to-narrative-amplification/))

7 Jan Cemper, „PŘEHLED: Evropské volby ve světle dezinformací“, Manipulátoři,cz (https://manipulatori.cz/prehled-evropske-volby-ve-svetle-dezinformaci/)

Unfortunately, disinformation has become a regular 
part of campaigns prior to elections in the Czech 
Republic. A great example is the so-called “lithium affair,” 
which influenced the Parliamentary Elections in 2017.1 
Disinformation aiming to harm particular candidates 
also appeared before the Presidential Elections in 2018.2 
An important lesson from previous elections is that 
disinformation can cause the biggest harm if it appears 
not only on fringe websites, but also on mainstream 
media or is used by politicians in their campaigns. 
Hence, researchers from the Prague Security Studies 
Institute have decided to continue with their research 
series, “Czech Elections in the Era of Disinformation” and 
focus on the European Parliament Elections of 2019.

The analysis aimed to answer two research questions. 
Firstly, in which manner websites known for spreading 
of manipulative content reported on the events related 
to the European Union (EU).3 Secondly, researchers 
monitored the way in which the eight most-read 
websites known for spreading of manipulative content 
reported on the European election itself. The time 
period—six weeks prior the elections—remained the 
same in both cases.4 This method was chosen because 
disinformation could target not only political parties, 
but also the EU itself (as it happened previously in the 
Czech information space5) and by doing so, support 
candidates with a Eurosceptic agenda.

The European elections were not an important topic 
for the monitored websites.6 They only started to pay 

more significant attention to this topic during the week 
before the elections. However, this trend could also be 
observed in the mainstream media, that did not report 
about this event extensively either. Even though the EU 
was depicted negatively by the monitored websites, 
they did not try to bring their own specific topics into 
the debate. Their coverage was rather reactive, and 
thus mostly described the topics already present in 
the public debate. The most-often mentioned political 
party was the extreme right-wing SPD. This party was 
not only depicted positively, but its members also got 
significant room to express their opinions. The SPD had 
one advantage against the other parties: theleader of 
the party in the elections, Ivan David, is an editor of 
the conspiracy website Nová republika, that supported 
the party prior the elections. Only a negligible amount 
of disinformation appeared before the elections. 
Moreover, the majority of disinformation campaigns 
were not produced by the analysed websites, but by 
the SPD party, that used them as a part of the election 
campaign.7 As this analysis has shown, that so-called 
Czech alternative media are quite heterogeneous, 
and it should be not be seen as only one distinct 
type of media platforms, but instead should be 
examined in the context of the rest of the information 
space. Furthermore, it is important to recognize that 
disinformation as such is not only coming from outside, 
but also becomes an important part of the strategy of 
certain domestic political actors. 



2

ČESKÉ VOLBY V ÉŘE DEZINFORMACÍ

Reporting on the EU

8 Key word used for search was „EU“

9 Radim Fiala, „Připomínáme si 15 let od vstupu České republiky do Evropské unie a opět se nám v reálu ukázala totalitní tvář EU a jejích českých přisluhovačů“, Euportál (https://www.euportal.cz/Articles/21059-
pripominame-si-15-let-od-vstupu-ceske-republiky-do-evropske-unie-a-opet-se-nam-v-realu-ukazala-totalitni-tvar-eu-a-jejich-ceskych-prisluhovacu.aspx)

10 „Připravte se na šok. Současná kvalita zeleniny v Česku“, AC24 (https://ac24.cz/-/pripravte-se-na-sok-soucasna-kvalita-zeleniny-v-cesku)

11 „Co nedokázala EU, to dokázal nacionalistický ministr italské vlády Salvini + FOTO“, Českoaktuálně (https://ceskoaktualne.cz/2019/05/uprchlici-zpravy/
co-nedokazala-eu-to-dokazal-nacionalisticky-ministr-italske-vlady-salvini-foto/)

12 Janice Atkinson, „EU je diktaturou nevolených a neúspěšných politiků, kteří v rámci svých vlastních národů selhali. Tito nezvolení diktátoři nám vnutili masovou a nekontrolovanou migraci. Na svých rukou mají krev 
Evropanů“ Euportál (https://www.euportal.cz/Articles/21163-eu-je-diktaturou-nevolenych-a-neuspesnych-politiku-kteri-v-ramci-svych-vlastnich-narodu-selhali-tito-nezvoleni-diktatori-nam-vnutili-masovou-a-
nekontrolovanou-migraci-na-svych-rukou-maji-krev-evropanu.aspx)

13 Pavel Kopecký, „Řev europaviánů do státní hymny na Václaváku: Bitva nejen o naši zemi. Kontinent na pokraji zkázy? Lídři burcují: Přijďte k eurovolbám! Marine Le Penová: Svoboda a národ mluví našimi ústy! Pod 
mediální blokádou“, Protiproud (http://www.protiproud.cz/politika/4395-rev-europavianu-do-statni-hymny-na-vaclavaku-bitva-nejen-o-nasi-zemi-kontinent-na-pokraji-zkazy-lidri-burcuji-prijdte-k-eurovolbam-
marine-le-penova-svoboda-a-narod-mluvi-nasimi-usty-pod-medialni-blokadou.htm)

In total, 984 texts about the European Union8 were 
published on the 31 websites which are known for 
spreading manipulative content (for the full list, see 
the Appendix). Within the observed six weeks, the 
number of articles related to this topic remained more 
or less constant However, it increased sharply during 
the last week prior the elections (see Graph n. 1). In 

comparison to other topics—such as the USA (1495 
texts) or Russia (1849 texts)—the EU appeared to have a 
secondary importance, despite the upcoming elections. 
The highest number of texts mentioning the EU was 
published on Sputnik CZ (265 texts), Haló noviny (115 
texts) and Euportál (91 texts). 

Graph no. 1 – The number of texts mentioning the EU

151

162

156

162

152

201

140

160

180

200

Week
15. 4.—21. 4.

Week
22. 4.—28. 4.

Week
29. 4.—5. 5.

Week
6. 5.—12. 5.

Week
13. 5.—19. 5.

Week
20. 5.—25. 5.

No dominant topic appeared on the monitored 
websites. They usually discussed the same events as the 
mainstream media. However, the interpretation of these 
events was usually biased and one-sided.

The 15th anniversary of the Czech Republic joining 
the EU was one of the main topics (mentioned in 21 
texts). It was described as a bad decision which limited 
the sovereignty of the country.9 Other topics were 
the varying quality of food products in the EU, and 
the decline of the Czech food industry (mentioned 
in 25 articles) in which some articles blamed the EU 
for it.10 The rise of populist movements across Europe 

(represented by the Italian Vice-Minister Matteo 
Salvini11 and, shortly before the elections, also by British 
Member of the European Parliament Janice Atkinson12), 
mentioned in 33 texts, was described as a positive trend. 
The demonstration of the extreme right-wing party 
the SPD, in held in April in Prague (18 texts) received 
significant attention. 13 The EU was often linked to the 
migration topic in general (such association appeared in 
196 texts).

Several topics that the mainstream media did not cover 
extensively was discussed on the analysed websites:



3

ČESKÉ VOLBY V ÉŘE DEZINFORMACÍ

 – The statement by French President Emmanuel 
Macron, in which he claimed that the approach 
of certain countries to the migration crisis might 
lead to their exclusion from the Schengen area 
(mentioned in 11 articles) was widely discussed. 
This statement was interpreted as a direct 
threat to the V4 countries and as another reason 
for leaving the EU. 14

 – The questioning of the economic benefits 
of Czech membership in the EU was another 
frequent topic (mentioned in 10 articles). 
The misrepresentation of data of economist 
Thomas Pikkety served as the basis for this 
argumentation in most of the cases.15

 – The third most covered topic (mentioned in 8 
articles) was the quote by the Swedish Prime 
Minister, Stefan Löfven, who mentioned the 
possibility of imposing sanctions on countries 
showing a lack of solidarity over the migration 
problem.

 – This claim was discussed on the monitored 
websites two times; the first time was in mid-
April when the statement was made16 by the 
prime minister, and the second time was a 
week before the elections. 17 

14 Lubomír Vylíčil, „Že by se to už sypalo?“, Rukojmí (http://www.rukojmi.cz/clanky/zahranicni-politika/8068-ze-by-se-to-uz-sypalo)

15 Jan Cemper, „HOAX: Ať žije EU, ale za své a další špatné interpretace Pikettyho analýzy“, Manipulátoři.cz (https://manipulatori.cz/hoax-at-zije-eu-ale-za-sve-a-dalsi-spatne-interpretace-pikettyho-analyzy/) 

16 Petr Dvořák, „Švédský premiér vyhrožuje sankcemi zemím EU, které odmítají migranty“, Megazine (http://megazine.cz/2019/04/svedsky-premier-vyhrozuje-sankcemi-zemim-eu-ktere-odmitaji-migranty/)

17 „Švédsko hodlá zavést sankce proti zemím EU, které odmítají přijímat migranty“, Euportál (https://www.euportal.cz/Articles/21141-svedsko-hodla-zavest-sankce-proti-zemim-eu-ktere-odmitaji-prijimat-migranty.aspx)

18 Petr Dvořák, „Maďarsko: EU poskytla dvěma milionům migrantů anonymní platební karty v celkové hodnotě 1,55 miliardy eur“, Megazine (http://megazine.cz/2019/05/
madarsko-eu-poskytla-dvema-milionum-migrantu-anonymni-platebni-karty-v-celkove-hodnote-155-miliardy-eur/)

19 „Více než 2 miliony migrantů obdržely debetní karty od EU v hodnotě 1,55 miliard eur“, AC24 (https://ac24.cz/-/vice-nez-2-miliony-migrantu-obdrzely-debetni-karty-od-eu-v-hodnote-1-55-miliard-eur)

20 Milan Vidlák, „Po internetu se „tichou poštou“ šíří film, ze kterého mají elity vítr. Nemohl do televize ani do kina. Jako za starých časů?“, Časopis Šifra (https://www.casopis-sifra.cz/
po-internetu-se-siri-film-ze-ktereho-maji-elity-vitr-nemohl-do-televize-ani-do-kina-jako-za-starych-casu/)

21 See footnote number 4

22 Key word used for search was „volby“

Only a negligible amount of disinformation was 
published on the monitored websites before the 
elections. The most prominent one was the article 
claiming that 2 million migrants received debit cards 
totaling in 1,55 billion euro from the EU. The article 
was constructed around an imprecise citation from 
chief security advisers to the Hungarian Prime Minister. 
This story was accompanied by a photomontage, that 
appeared already in 2018, when it was used in the article 
claiming that it was billionaire George Soros who gave 
the credit cards to migrants. This disinformation was first 
published by the website Megazine,18 and afterwards by 
the website AC24. 19

Several monitored websites also highlighted a movie 
called Pryč z EU (Leave the EU) advocating for Czexit, 
which was published on YouTube in April 2019, by the 
minor movement Strana nezávislosti ČR (the Czech 
Independence party). Some of the claims in this movie 
contained manipulative arguments.20

Reporting on the European elections 
During the six weeks before the elections, 207 articles 
focused on the campaigns were published on the eight 
most read websites spreading manipulative content.21 
The number of articles has been constant over time, 

with only a slight increase during the week before the 
elections.22 Therefore, it is possible to conclude that the 
election campaign was not an important topic for the 
monitored websites.



4

ČESKÉ VOLBY V ÉŘE DEZINFORMACÍ

Graph no. 2 – Number of articles focusing on the elections

22

30
33

24

37

61

10

20

30

40

50

60

70

Week
15. 4.—21. 4.

Week
22. 4.—28. 4.

Week
29. 4.—5. 5.

Week
6. 5.—12. 5.

Week
13. 5.—19. 5.

Week
20. 5.—25. 5.

Topics

23 „VIDEO Podívejte, jak ti rádoby demokratičtí sluníčkáři pískají... Okamura mluvil na Václaváku, v postranních ulicích dělali odpůrci bordel“, Parlamentní listy (https://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/
VIDEO-Podivejte-jak-ti-radoby-demokraticti-slunickari-piskaji-Okamura-mluvil-na-Vaclavaku-v-postrannich-ulicich-delali-odpurci-bordel-579146)

24 „Souboj mezi SPD a KSČM. Poteče tady krev?“, Sputnik CZ (https://cz.sputniknews.com/politika/201905179920113-katerina-konecna-spd-kscm-trest-oznameni-tiskova-konference-komentar/)

25 Ivan David, „Kateřina Konečná (KSČM) lže, když tvrdí, že SPD lže. Prokazatelně hlasovala pro usnesení, které má vést k odstranění překážek pro příchod kohokoli z Afriky do EU.“, Nová republika (http://www.novarepublika.
cz/2019/05/katerina-konecna-kscm-lze-kdyz-tvrdi-ze.html)

26 „Mezi Konečnou a SPD to vře. Spojili se s lidmi z EP, které nezajímáme, tvrdí komunistka a připravuje žalobu na Okamuru“, Sputnik CZ (https://cz.sputniknews.com/
ceskarepublika/201905179914130-mezi-konecnou-a-spd-to-vre-spojili-se-s-lidmi-z-ep-ktere-nezajimame-tvrdi-komunistka-a-pripravuje/)

27 Vedoucí kolotoče, „Válka mezi SPD a KSČM o stejné voliče? Tomio Okamura převzal článek z Aeronetu a použil informace do svých volebních novin jako munici proti KSČM, Kateřina 
Konečná na SPD podává žalobu! Celkem 13 z 15 europoslanců Marine Le Pen hlasovalo proti ČR a proti zákazu dvojí kvality potravin. Ivan David zřejmě nečte Aeronet, protože i o tom 
jsme psali! Národní zájmy Francie jsou ostře proti národním zájmům České republiky, hlasování o dvojí kvalitě potravin to natvrdo potvrdilo!“, Aeronet (https://aeronet.cz/news/
valka-mezi-spd-a-kscm-o-stejne-volice-tomio-okamura-prevzal-clanek-z-aeronetu-a-pouzil-informace-do-svych-volebnich-novin-jako-munici-proti-kscm-katerina-konecna-na-spd-podava-zalobu/)

28 Vedoucí kolotoče, „Exkluzivně: Uvnitř SPD se rozjela kampaň proti Ivanu Davidovi, vedení pražské SPD v uzavřené diskusní skupině na Facebooku vyjadřuje nespokojenost s lídrem kandidátky 
do EU parlamentu! Ivan David nezná volební program SPD a dokonce prý je “pako”, ale za ty prachy to stojí ty volby zkusit i s ním! Epizoda s Hynkem Beranem prý byla chyba, přiznává v 
soukromém chatu místopředseda pražské SPD! Vítězslav Novák prohlašuje, že pražská SPD bude volit č. 7 Roberta Vašíčka a nikoliv jedničku Ivana Davida!“, Aeronet (https://aeronet.cz/news/
exkluzivne-uvnitr-spd-se-rozjela-kampan-proti-ivanu-davidovi-vedeni-prazske-spd-v-uzavrene-diskusni-skupine-na-facebooku-vyjadruje-nespokojenost-s-lidrem-kandidatky-do-eu-parlamentu/)

The majority of articles focused on election-related 
events and thus did not differ significantly from the 
mainstream media, for example, the topic of different 
food quality in the EU countries (mentioned in 11 texts), 
that was widely discussed in all Czech media outlets. 
A significant number of texts were purely factional 
and informational, and focused on the course of the 
campaign (so for example, introduced individual 
candidates and their programs, summed up the political 
debates, or presented the results of opinion polls). In 
general, the texts were focused on a wide variety of 
issues. 

Only three particular topics were discussed in more 
detail:

 – The first was the demonstration in Prague 
organized by the SPD party (mentioned 
in 15 articles). The articles focused on 
the speeches by quests invited to the 
event (including Marine Le Pen and Geert 
Wilders) and commented on simultaneous 

counterdemonstrations whose participants 
were ridiculed.23

 – The second topic was the lawsuit by a 
member of the European Parliament, Kateřina 
Konečná (from extreme left-wing party 
KSČM), against the SPD which claimed that 
Konečná voted in favour of refugee quotas 
in the European Parliament.24 The monitored 
websites had a different attitude to this affair. 
Nová republika sided with the SPD,25 Sputnik 
CZ quoted KSČM statements,26 and Aeronet27 
criticised both subjects.

 – The third topic was an internal dispute in 
the SPD, which was primarily publicised 
by Aeronet. On May 21, Aeronet published 
a text describing the friction between the 
party leader, Tomio Okamura, and election 
frontrunner Ivan David.28 In the other article, 
Aeronet criticized SPD candidate Robert 
Vašíček, and published a video of him visiting 
a mosque and speaking positively about Islam 
(which is completely against the rhetoric 



5

ČESKÉ VOLBY V ÉŘE DEZINFORMACÍ

pushed by the SPD). Moreover, Aeronet 
offered voters an alternative instead of David 
and Vašíček, and asked voters to support the 
former general Hynek Blaško (number eight on 
the list). Aeronet claimed that voting for Blaško 

29 Vedoucí kolotoče, „VIDEO: Skandál v SPD pouhé 2 dny před volbami, kandidát do EU Robert Vašíček se na uniklém videu modlí v mešitě na Gibraltaru, předčítá z koránu a omlouvá 
Islámský stát a Taliban, všechno to jsou prý lži a pomluvy, které jsou o nich šířeny! Redakce Aeronetu měla pravdu, když před Robertem Vašíčkem varovala jako kádrem George Sorose! 
Jak zareaguje vedení SPD v této kritické situaci, když jejich “vlastenecký” kandidát do Evropského parlamentu omlouvá Islámský stát a Taliban?“, Aeronet (https://aeronet.cz/news/
video-skandal-v-spd-pouhe-2-dny-pred-volbami-kandidat-do-eu-robert-vasicek-se-na-uniklem-videu-modli-v-mesite-na-gibraltaru-predcita-z-koranu-a-omlouva-islamsky-stat-a-taliban/)

30 Ivan David, “Ivan David se ptá a Jan Hrnčíř odpovídá: naše hospodářství v rámci Evropské unie. Zdrcující kritika“, Nová republika (http://www.novarepublika.cz/2019/05/ivan-david-se-pta-jan-hrncir-odpovida.html)

31 Ivan David, “Kateřina Konečná (KSČM) lže, když tvrdí, že SPD lže. Prokazatelně hlasovala pro usnesení, které má vést k odstranění překážek pro příchod kohokoli z Afriky do EU.“, Nová republika (http://www.novarepublika.
cz/2019/05/katerina-konecna-kscm-lze-kdyz-tvrdi-ze.html)

32 Daniela Černá, „Kilo brambor za 99 korun. Ať pan Babiš místo řepky zasadí mrkev. Je to habaďůra, nenechte se opít rohlíkem, varuje před volbami Okamura“, Parlamentní listy (https://www.parlamentnilisty.cz/arena/
rozhovory/Kilo-brambor-za-99-korun-At-pan-Babis-misto-repky-zasadi-mrkev-Je-to-habadura-nenechte-se-opit-rohlikem-varuje-pred-volbami-Okamura-582436)

33 See the footnote no. 24.

34 “Milouš Jakeš hájil EU. A začalo to padat…”, Parlamentní listy (https://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/Milous-Jakes-hajil-EU-A-zacalo-to-padat-579940) 

35 Marek Korejs, “Nevhodné srovnání. Kubera a Klaus degradují utrpení lidí, říká Boleslav Buzek”, Parlamentní listy (https://www.parlamentnilisty.cz/arena/rozhovory/
Nevhodne-srovnani-Kubera-a-Klaus-degraduji-utrpeni-lidi-rika-Boleslav-Buzek-582386)

is the only option “to save what remains from 
the SPD party.”. 29 In the end Blaško surprisingly 
succeed and became MEP for together with 
the elections frontrunner Ivan David.

Perception of individual parties 
There were 495 mentions about parliament parties 
running in the European elections in 207 analysed texts. 
Non-parliament parties were mentioned only rarely.

Out of all the parties, the SPD was the most frequently 
mentioned (92 articles in total). In 46 cases, the authors 
of these articles were either members or candidates of 
of the SPD, or the texts were based on their statements 
(often taken from Facebook). The most prominent 
author was the frontrunner for the SDP, Ivan David, who 
authored 11 articles. The website Nová republika also 
published several interviews that David conducted with 
other party members.30 In comparison to other parties, 
the SPD could present its views without any significant 
criticism, and freely react to other parties’ statements. 
Nová republika then, for example, published the article 
criticizing the KSČM for its lawsuit against the SPD.31 The 
SPD fully used this to its advantage, as it used the media 
space to present itself as the only true nationalist party 
capable of succeeding in the elections and to critique 
the other parties.32 The number of articles with positive 
mentions towards the SPD was higher than for the 
rest of the prospective parties. On the other hand, the 
number of negative mentions were very few. However, 
the website Aeronet was a vocal and consistent critic of 
the SPD (see below).

Another frequently cited party was the KSČM (54 
mentions in total, of which 15 were citations) which 
was covered mainly by the websites Sputnik CZ 
and Parlamentní listy (7 articles in both cases). The 
Communist Party was mentioned in relation to 

the struggle with the SPD,33 and with regards to its 
traditional celebrations of the 1st of May.34

The second-most mentioned topic was the party 
of Prime Minister Andrej Babiš, ANO (79 articles). 
Presumably, the attention could stem from the 
significant role of party in the Czech politics. ANO 
was frequently criticized for bad governance and the 
scandals of Mr. Babiš.35 The third most mentioned party 
was the ČSSD (61 articles), which is currently a member 
of the coalition government with ANO. The general 
sentiment towards the ČSSD was mostly negative.

Other subjects were mentioned less frequently and 
mostly in a negative context. Negative sentiment was 
mostly present within articles mentioning the liberal 
coalition TOP 09/STAN; there were 33 negative mentions 
out of 56 in total. The centrists Pirates (22 negative 
mentions out of 48) and the conservative KDU-ČSL (25 
negative mentions out of 46) had a similar ratio.

Parties not present in the parliament were mentioned 
only scarcely, and mainly in articles describing the pre-
election debates in Czech television.



6

ČESKÉ VOLBY V ÉŘE DEZINFORMACÍ

Chart no. 3 – Sentiments towards parties

9

34 35

27

33

18
22

25
22

34

20
22

17
19

22
18

15

2 1 1 0
2 1 1

46

9
5

9
6

15

3 2

negative neutral positive mentions

0

10

20

30

40

50

SPD ANO ČSSD ODS TOP 09/STAN KSČM Piráti KDU-ČSL

Analysed websites

36 „Bude o všem rozhodovat Brusel? Prý se v EU chystá šílená věc, varuje český poslanec“, AC24 (https://ac24.cz/-/bude-o-vsem-rozhodovat-brusel-pry-se-v-eu-chysta-silena-vec-varuje-cesky-poslanec)

37 „Nejste proEU? Tak nechoďte k volbám,“ vzkazuje známý český režisér Hřebejk“, AC24 (https://ac24.cz/-/-nejste-proeu-tak-nechodte-k-volbam-vzkazuje-znamy-cesky-reziser-hrebejk)

The majority of the analysed websites did not 
consider the European Parliament elections to be 
that noteworthy; some of them only published very 
few articles on them. The exception was the website 
Parlamentní listy that covers domestic politics quite 
extensively, and therefore it is not surprising that the 
elections were seen as relevant topic. Also the website 

Nová republika cover the elections due to the fact 
that its editor—and at the same time the frontrunner 
of the SPD—Ivan David used it as its communication 
platform. Nová republika, however, reported not only on 
the elections, but also on a broader array of topics. The 
website Aeronet showed its interests in the elections 
mainly in a few articles criticizing the SPD.

Table no. 1 – Publications of observed websites 

Name of the platform Published (in total) Focused on elections Perceptual share

AC24 397 2 0,5 %

Aeronet 30 5 16,6 %

Českoaktuálně 342 4 1,1 %

Nová republika 320 19 5,9 %

Parlamentní listy 1559 128 8,2 %

Sputnik CZ 1925 40 2,0 %

Svobodné noviny 193 9 4,6 %

Zvědavec 34 0 0 %

AC24
One of the most popular conspiracy websites published 
only two articles related to the European Parliament 
elections over the observed period. The first article 
was taken from Sputnik CZ and it cited a Facebook 
post written by SPD Deputy Radim Fiala criticizing 
a supposed change in the voting mechanism in the 
Council of the European Union.36 The second article 
revolved around a statement made by the coalition 

between Svobodní, Liberland, and Radostné Česko, 
Odejdeme bez placení, criticizing a video of the public 
initiative Tentokrát budu volit (This time I’m voting), that 
asked people to vote in the elections.37

Aeronet
This notorious website spreading disinformation 
became interested only in the final week before the 
elections took place (4 out of its 5 articles on the 



7

ČESKÉ VOLBY V ÉŘE DEZINFORMACÍ

elections were published in that week). The first article 
inaccurately described the internal procedures of the 
Union.38 In contrast to other analysed websites, Aeronet 
was very critical and even defamatory towards the 
SPD.39 Right before the elections, several articles were 
published with the intent of damaging SPD candidate 
Robert Vašíček (see Topics).

Českoaktuálně
The interest of this website in the elections was 
minimal. The four published articles only reflected the 
mainstream debate, especially on food quality,40 and the 
SPD demonstration in Prague.41

Nová republika
This website reported rather actively on the elections. 
The prime reason for that is the fact that the election 
frontrunner of the SPD, Ivan David, is a long-time editor 
of the page. Mr. David himself is an author of more than 
half of the articles focused on the elections published on 
this website. His articles were focused on a wide range 
of topics: the tax on alcohol and tobacco products42, 
the evolution of food regulation,43 or the possibility 
of an EU reform.44 In some of his texts, Mr. David 
utilized manipulative arguments, such as the European 
Commission is undoubtedly involved in organizing 
illegal immigration into the EU.45 His articles reflected 
the overall attitude of the website itself, which perceives 
the EU negatively.46

Parlamentní listy
The most active website was Parlamentní listy, who 
published 128 articles. The majority of them was 
focused on the pre-election events (for example articles 
summarizing the debates among various candidates 

38 Vedoucí kolotoče, „Klára Samková: Kandidují do Evropského parlamentu a nevědí, že to není parlament! Zákony navrhuje pouze Evropská komise a EU parlament k nim zaujímá stanoviska, 
která ale pro EU komisi nejsou závazná! Samková zopakovala, že jediná šance na změnu je zevnitř států za pomoci bojkotu evropských norem podle vzoru Maďarska! Jenže kolik politiků v 
ČR má koule postavit se Evropské komisi? Europoslanci jsou iluzí a hrou na demokratické zastoupení v naprosto nedemokratickém kolosu Evropské unie!“, Aeronet (https://aeronet.cz/news/
klara-samkova-kandiduji-do-evropskeho-parlamentu-a-nevedi-ze-to-neni-parlament-zakony-navrhuje-pouze-evropska-komise-a-eu-parlament-k-nim-zaujima-stanoviska-ktera-ale-pro-eu-komisi-nejsou-zavazna/)

39 „Okamura versus Aeronet. Jejich vztah ochladl po vyloučení poslance Volného z SPD“, ČT24 (https://ct24.ceskatelevize.cz/media/2774528-okamura-versus-aeronet-jejich-vztah-ochladl-po-vylouceni-poslance-volneho-
z-spd)

40 „Západní potravinářské firmy zakazují obchodům, aby do ČR dovezly kvalitnější verzi výrobku třeba z Německa“, Českoaktuálně (https://ceskoaktualne.cz/2019/05/blog/
zapadni-potravinarske-firmy-zakazuji-obchodum-aby-do-cr-dovezly-kvalitnejsi-verzi-vyrobku-treba-z-nemecka/)

41 Soeren Kern, „Volby do Evropského parlamentu: “Právě začala bitva o Evropu”“, Českoaktuálně (https://ceskoaktualne.cz/2019/05/evropska-unie/volby-do-evropskeho-parlamentu-prave-zacala-bitva-o-evropu/)

42 Ivan David, „Babišova ministryně financí Alena Schillerová jde ve šlépějích Miroslava Kalouska k další metanolové tragédii“, Nová republika (http://www.novarepublika.cz/2019/04/babisova-ministryne-financi-alena.
html)

43 Ivan David, „Nejen bezmasé salámy – aneb proč Brusel nemá rád normy“, Nová republika (http://www.novarepublika.cz/2019/05/bezmase-salamy-aneb-proc-nas-brusel.html)

44 Ivan David, „Ivan David: Reforma EU? Nemožné! - a říká proč.“, Nová republika (http://www.novarepublika.cz/2019/05/ivan-david-reforma-eu-nemozne-rika-proc_15.html)

45 Ivan David, „Lídr SPD Ivan David: Islám systematicky vyvražďuje odpůrce, EU možná zahubí Evropu. Feri je arogantní, Pavel Fischer se zachoval jako prase. A Kalousek...“, Nová republika (http://www.novarepublika.
cz/2019/05/lidr-spd-ivan-david-islam-systematicky.html)

46 See Martin Koller, „Lekce z Geopolitiky II.“, Nová republika (http://www.novarepublika.cz/2019/05/lekce-z-geopolitiky-ii.html)

47 „Okamura spustil a Soukup zíral: Já xenofob? Mně se sluníčkáři za šikmé oči smějí dodnes!“, Parlamentní listy (https://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/
Okamura-spustil-a-Soukup-ziral-Ja-xenofob-Mne-se-slunickari-za-sikme-oci-smeji-dodnes-582554)

48 Oldřich Szaban, „Milion nadržených migrantů může v Německu sednout na vlak a vyrazit k nám na ženské. Spisovatel a kandidát do EP doporučuje kalašnikov na půdě“, Parlamentní listy (https://www.parlamentnilisty.
cz/arena/rozhovory/Milion-nadrzenych-migrantu-muze-v-Nemecku-sednout-na-vlak-a-vyrazit-k-nam-na-zenske-Spisovatel-a-kandidat-do-EP-doporucuje-kalasnikov-na-pude-578303)

were quite frequent47). Some attention was dedicated 
even to small non-parliamentary parties. From the 
parliamentary parties, the SPD was favoured to some 
extent, as its candidates were cited more often than 
candidates of other parties. The SPD candidates were 
cited in 17 articles, whereas candidates of the second-
most cited party, the ODS, were only cited in 9 texts. 
Other parties were mentioned mostly negatively or 
neutrally, whereas the SPD was the only party that 
received a substantial amount of positive mentions (5 
positive mentions). Also, the number of critical articles 
towards the SPD was lower than that of others (see 
chart no. 4). The articles on this platform were also often 
critical of the EU.48



8

ČESKÉ VOLBY V ÉŘE DEZINFORMACÍ

Chart no. 4 – Sentiments towards parties on the website Parlamentní listy 

15

18

15

5

13
11 11

7

27

21
22

14
16

19
17

12

0 0 0

5

0
1 1 1

7
9

5

17

5
3

2

7

negative neutral positive mentions

0

5

10

15

20

25

30

ANO ODS ČSSD SPD TOP 09/STAN Piráti KDU-ČSL KSČM

49 „Babiš volá po silném Česku! Jako Trump si nasadil červenou čepici a s Charanzovou připravuje kampaň (VIDEO)“, Sputnik CZ (https://cz.sputniknews.com/
ceskarepublika/201905029785516-babis-vola-po-silnem-cesku-jako-trump-si-nasadil-cervenou-cepici-a-s-charanzovou-pripravuje-kampan/)

50 Tomáš Vyoral, „Wilders, Le Pen nebo Salvini mají ve čtvrtek promluvit v Praze. Zahraje Ortel. Média „mlčí“. Bude na Václaváku veselo?“, Svobodné noviny (http://svobodnenoviny.eu/
wilders-le-pen-nebo-salvini-maji-ve-ctvrtek-promluvit-v-praze-zahraje-ortel-media-mlci-bude-na-vaclavaku-veselo/)

Sputnik CZ
The local branch of the Russian state-owned news 
agency, Sputnik, reported intensively on the elections 
with 40 published articles in total. The interest is, 
however, predictable, as Sputnik tries to be perceived as 
a standard medium, and so must cover all major political 
events. The majority of the texts were informative in 
nature, and presented, for example, the programme 
of the parties or described pre-election events.49 In 
comparison to other parties, the KSČM and the SPD 
were given more space to express their opinion, with 7 
and 6 citations respectively.

Svobodné noviny
This website, which labels itself a counterweight to the 
mainstream media, published 9 articles covering the 
elections in total. The theme of the articles was similar to 
the other observed websites, as it also covered the SPD 
demonstration in Prague for example.50

Zvědavec
This quite popular conspiratorial website did not publish 
any articles related to the European elections.



9

ČESKÉ VOLBY V ÉŘE DEZINFORMACÍ

Conclusion
Despite the initial worries that the European Parliament 
elections may become a target for disinformation, the 
opposite was proven to be true in the Czech case. The 
websites which are known for spreading manipulative 
content and disinformation did not pay much attention 
to the elections, or to the EU as a whole . These websites 
did not publish a significant number of articles, nor 
did they have the ambition to present their own topics 
regarding the public debate. They rather reacted to 
that which was already present (such as the debate 
about the different quality of food across the EU). 
However, these websites reflected on occurring events 
in a biased manner, based on their ideological profile. 
These websites, therefore, should not be perceived as 
a separate category, but rather as a specific, but still 
inseparable, part of the general media space. This was 
best exemplified in their low level of interest in the 
European elections, which was typical not only for the 
analysed websites, but also for the Czech media at large. 
This conclusion has far-reaching consequences not 
only for the understanding of the way in which these 
platforms operate, but also for further research. 

The fact that the observed websites were biased and 
partisan only confirms their leaning towards extremist 
forces on both sides of the political spectrum. Their 
support was manifested through the absence of 
criticism and by providing media space to select 
candidates rather than by writing articles openly 
favouring certain party. Before the European elections, 
the support of the SPD was evident, especially on the 
website Nová republika. The relationship between 

platforms spreading manipulative content and extremist 
parties is, however, not always as straightforward as the 
example of Aeronet and its ambivalent articles on the 
SPD and the KSČM dispute have shown. Therefore this 
topic should be studied further.

Disinformation as such was practically absent before the 
elections, and when it appeared, it was certain parties 
who spread spread them rather than the analysed 
platforms. Therefore, research should not only focus 
on disinformation as such, but on the more broad 
news coverage of various issues. Attention should be 
paid to less evident manipulative techniques, such as 
the uneven distribution of the media space to various 
actors of the public debate, or the biased coverage of 
certain events. Consequently, the websites spreading 
manipulative content should be observed not only 
through their ideological profiling and in relation to 
disinformation, but also through a more general prism 
of journalist standards.

The European elections went off without any major 
incidents. Nevertheless, research on the potential 
influence of disinformation on the elections should 
be further explored. Especially since the elections are 
a crucial, yet vulnerable, part of democracy. However, 
attention should also be dedicated to the physical, 
and cyber, security of elections, and not only to the 
information domain. Only such a comprehensive 
approach would be able to secure the integrity of 
the electoral process which is the bedrock of Western 
democratic institutions.



10

ČESKÉ VOLBY V ÉŘE DEZINFORMACÍ

Appendix
The list of analysed websites spreading manipulative content used in the chapter focused on the 
reporting on the EU

Name of the website

Evaluation of the Konspiratori.sk 
(10 = highest amount of contested 
content)

Number of 
Facebook 
followers

Number of readers 
in January 2019 
(according to the Mapa médií)

AC24 9,1 85 422 1 340 000

Aeronet 9,7 929 1 030 000

Bez politické korektnosti 9,4 — 50 110

Časopis šifra 8,8 11 618 165 170

Česko aktuálně 8,9 27 197 259 850

Czech Free Press 9,6 11 201 231 420

E-republika 8,4 407 —

Eu portal 8,9 — 181 160

Eurabia 8,9 — —

Eurasia24.cz 9,2 — —

Eu Server 8,9 — —

Free Globe 9,4 — 60 970

Haló noviny 6,3 837 67 380

Isstras.eu 9,1 — —

Lajkit.cz 8,3 4 556 —

Megazine.cz 9,0 12 219 —

Nová republika 9,3 — 692 650

Nwoo.org 9,7 — 291 940

OrgoNet 9,7 — —

Outsidermedia.cz 7,8 77 59 000

Proč proto 8,8 9 081 —

Protiproud 9,5 19 988 587 920

První zprávy 7,1 3 191 594 820

Rukojmí.cz 9,3 1 560 240 410

Skrytá pravda 8,6 1 026 154 700

Stalo se 9,5 — —

Sputnik CZ 8,4 37 242 —

Svět kolem nás 8,8 17 927 —

Svobodné noviny 9,3 17 777 186 700

Vlastenecké noviny 9,3 — 103 100

Zvědavec 9,8 — 464 020




	Introduction
	Reporting on the EU
	Reporting on the European elections 
	Topics
	Perception of individual parties 
	Analysed websites

	Conclusion
	Appendix

