WESTERN BALKANS AT THE CROSSROADS:
ANALYTICAL STUDY

Infodemics, a snap election,
and a (lukewarm) Western
welcome:

North Macedonia’s identity
at stake on Twitter

Study Il - Content of Disinformation

Ognjan Denkovski

January 2021




Infodemics, a snap election, and a (lukewarm) Western welcome:
North Macedonia’s identity at stake on Twitter
Study Il - Content of Disinformation

Author: Ognjan Denkovski

Proofreading: Zack Kramer

Published by the Prague Security Studies Institute,
January 2021, Prague

The publication is written within the framework of the project
“Western Balkans at the Crossroads: Ways Forward in Analyzing
External Actors Influence” led by the Prague Security Studies
Institute with the support of the National Endowment for Democracy.

© PSSI 2020
The Prague Security Studies Institute, Pohotelec 6
118 00 Prague 1, Czech Republic


http://www.pssi.cz

WESTERN BALKANS AT THE CROSSROADS:
ANALYTICAL STUDY

Executive summary

EXECUTIVE SUMMARY

Disinformation campaigns often base their activity around
social media posts or statements from political leaders
whose messages are amplified or used for facilitating
political attacks on opponents. This was also the case
for the network identified in Study | of this research
project — a network developed for the purpose of the
2020 election in North Macedonia, which focused its
activity on amplifying posts from the centre-right Internal
Macedonian Revolutionary Organization — Democratic
Party for Macedonian National Unity (VMRO-DPMNE) and
Levica ['The Left], while also vilifying officials from the
centre-left Social Democratic Union of Macedonia (SDSM).
However, not all disinformation campaigns rely on the
activity of organized, centrally controlled networks. Rather,
many disinformation campaigns are the result of content
published and shared by news outlets with dubious
agendas, unclear ownership and a lack of transparent
editorial policies. This content is then disseminated among
organic groups of social media users susceptible to the
views promoted by these outlets.

This study presents the second part of a research
project analyzing the presence of foreign computational
disinformation in North Macedonia in the period
surrounding the 2020 election. The electoral period and the
study are situated amidst several significant developments
in North Macedonian foreign politics, including NATO
membership and the expected start of EU membership
negotiations — developments which challenge the goals of
foreign actors opposed to the Euro-Atlantic integration of
Western Balkan countries, most notably Russia. To conduct
the analysis, we regularly collected the 100 most popular
tweets aggregated by North Macedonia’s most visited
news domain Time.mk. These tweets were collected every

two hours of every day between early February and early

August of 2020 - a total of 138,983 unique tweets shared
by 5,604 unique users. We use this data to determine the
most shared domains (specifically news outlets) in this
period, as well as to determine which hashtags fueled
discussions surrounding the election. We additionally link
our findings to the outcomes of Study | of this research
project, where we identified a large network of accounts
created in the run-up to the 2020 election for the purpose
of increasing the visibility of VMRO-DPMNE and Levica
officials, largely as a means of amplifying content in
opposition to the country’s Euro-Atlantic integration, while
also vilifying SDSM officials. Firstly, we show that posts from
the accounts of VMRO-DPMNE leader Hristijan Mickoski, as
well as those from Levica leader Dimitar Apasiev, frequently
made it among the top daily tweets in this period, despite
their relatively low numbers of follower on Twitter. This
finding suggests that the network identified in Study | of
this research project was effective in promoting the tweets
of these actors among organic Twitter communities in
North Macedonia. Additionally, we show that outlets such
as Infomax, an outlet with at least indirect links to Russian
state-funded news, as well as outlets such as Freeglobe,
DokazMakedonija and Kolozeg, all of which support VMRO-
DPMNE and promote conspiratorial views based on global
and domestic right-wing content, shaped the discussions of
Twitter users in North Macedonia in this period. Finally, we
demonstrate that the most popular, politically substantive
hashtags in this period promote opposition to North
Macedonia’s name-change as well as to the country’s Euro-
Atlantic integration. While the study did not identify direct
foreign influence, the findings show that computational
disinformation methods were used to shape public
discussions primarily with content aligned with the geo-
political goals of foreign actors opposed to the country’s
progress on its Euro-Atlantic integration path.


https://www.balkancrossroads.com/nm-identity-at-stake-on-twitter

WESTERN BALKANS AT THE CROSSROADS:
ANALYTICAL STUDY

Introduction

INTRODUCTION

Disinformation campaigns based on computational
propaganda methods, defined as “the use of algorithms,
automation, and human curation to purposefully distribute
misleading information over social media networks’, play
an increasingly important role in the formation of public
opinion regarding key issues and events (Woolley and
Howard 2016, 3; Keller et al. 2019; Harris 2014). Often,
these campaigns base their activity around social media
posts or statements from political leaders whose messages
are amplified or used for facilitating political attacks of
opponents. In other cases, such as that of the Sputnik-
linked group shut down by Facebook in 2019 for spreading
anti-NATO propaganda, state-funded outlets serve as the
primary source of content disseminated by automated
networks of accounts on social media (Waterson 2019).

However, not all disinformation campaigns rely on
the activity of organized, controlled networks. Rather,
disinformation campaigns can also thrive through the
spread of unverified content published and shared by news
outlets with dubious agendas, unclear ownership and a
lack of transparent editorial policies — content then spread
among organic networks of social media users susceptible
to the views promoted by these outlets. For instance, recent
research regarding the spread of conspiracy theories about
the coronavirus pandemic, shows how for-profit news
outlets such as InfoWars played a major role in the spread
of conspiracy theories about 5G networks among Twitter

users in the UK (Ahmed et al. 2020).

As elsewhere, state-funded, for-profit and ad-hoc outlets
also play an increasingly meaningful role in the shaping of
public opinion in Western Balkans countries. Most notably,
in recent years, Russian state-funded outlets such as Russia
Beyond the Headlines and Sputnik have begun infiltrating
the media sectors in Serbia, North Macedonia and other
Western Balkan countries (Klepo 2017). Research shows
that an increasing number of sympathetic or for-profit local
outlets have made use of this presence and either actively
republish content from Russian outlets or base their own
reporting on this content (Stronski and Himes 2019).

Building on the assumption that there would be an increase
of content sourced from foreign state-funded outlets during
North Macedonia’s 2020 election, this study presents the
second part of a research project analyzing the presence
and use of computational propaganda and foreign

influence in North Macedonia in the period surrounding

we focused on the activity of instruments of disinformation
campaigns, as we described the activity of a network of
purpose-built accounts focused on vilifying officials from
SDSM and Western institutions, while contesting the name-
change and amplifying the messages of VMRO-DPMNE and
Levica. While no direct link could be identified between this
network and foreign influence, much of the content shared
by the network was characterized by sentiments which
play into the agenda of foreign actors opposed to the Euro-
Atlantic integration of North Macedonia and its neighbours.

However, Study | exclusively focused on users which
interact with the accounts of 26 political figures and media
outlets (selected to obtain a representative sample of the
political landscape within the country) and thus worked
with a data set not representative of North Macedonian
Twitter as a whole. As such, the study could not provide
sufficient indication of what the broader userbase of Twitter
in North Macedonia discussed in the period surrounding
the election, as well as what topics and news outlets shaped
public discussions in this period - two potential avenues for
detecting (foreign) disinformation campaigns.

In the current study, we extend the analysis to an additional
data set, namely data from Time.mk’s Twitter aggregator
(North Macedonia’s most visited news domain), which
generates a list of the most popular tweets in North
Macedonia on any given day (Alexa 2020). We focus on
two aspects of this data: the most shared domains on
Twitter (with a particular focus on news domains) and
the most popular, politically substantive hashtags, which
can provide an indication of the dominant themes which
shaped discussions during this time. We use this data
to answer the following research questions: a) which
domains (news outlets) and hashtags shaped discussions
on North Macedonian Twitter in the period surrounding
the 2020 election and b) can this content be linked to
foreign influence or the network identified in Study I? The
electoral period and the study are situated amidst several
significant developments in North Macedonian foreign
politics, including NATO membership and the anticipated
beginning of EU membership negotiations — developments
which challenge the goals of foreign actors opposed to the
Euro-Atlantic integration of Western Balkan countries, most
notably Russia.


https://www.balkancrossroads.com/nm-identity-at-stake-on-twitter

WESTERN BALKANS AT THE CROSSROADS:
ANALYTICAL STUDY

FOREIGN DISINFORMATION AND ITS CONSEQUENCES IN THE WB

Foreign disinformation and its
consequences in the WB

- the penetration of Russian narratives
as aided by local political elites

News articles shared on social media often act as
the primary source for the spreading of narratives
from disinformation campaigns - narratives usually
disseminated as part of a broader set of articles from
outlets with state-funding or dubious ownership structures.
For instance, disinformation campaigns from Russia have
extensively relied on the content shared by state-funded
outlets such as Russia Today (RT), Sputnik and Russia Beyond
the Headlines, all of which boast content in numerous
languages. The agendas of these outlets have been
publicly discussed. In several interviews, RT’s editor-in-chief
Margarita Simonyan discussed RT’ role in the “information
war” against the “whole Western world’, noting how
“information weapon(s]” and audiences should be used in
“critical time[s]” (as cited in Nimmo 2018). In practice, this
goal has frequently resulted in the production and spread
of news articles based on false and misleading information

presented with highly charged language.

With this approach, Russian outlets have also successfully
entered the media market in the Western Balkans,
especially so in Serbia. Notably, both Sputnik and Russia
Beyond the Headlines have Serbian-language versions,
while Russia Beyond the Headlines also has a Macedonian-
language version. The success of these outlets in Western
Balkan countries has been aided by the free-for-all policy of
Russian outlets, which do not charge a fee for republishing
their content - an ideal condition for the region’s largely
underfunded media sector (Stronski and Himes 2019;

Klepo 2017).

As a
underfunded or for-profit local outlets have made use

result, an increasing number of sympathetic,
of this possibility and either actively republish content
from Russian outlets or base their own reporting on this
content, including outlets such as Vostok Vesti and Srbija
Danas ['Serbia Today'] in Serbia (Stronski and Himes 2019;
Denkovski and Trilling 2020). One study suggested that in
2016, one-third of outlets in Serbia published articles about
international actors without noting sources or authors,
many of which based on pro-Russian and anti-Western
attitudes similar to those promoted by Russian state-funded

outlets (CRTA 2018). While there is less evidence to suggest
that Russian outlets have had the same levels of success
in North Macedonia, the increasing relevance of these
outlets in Serbia, as well as the comparable media systems
of the two countries, suggest that Russian state-funded
outlets may well become increasingly influential in North
Macedonia.

The potential increasing influence of Russian state-funded
outlets is supported by the actions of domestic political
elites which build on and amplify the narratives of these
outlets for the purpose of achieving political goals, often
by exploiting notions of pre-existing identity ties or shared,
conservative values (Naunov 2019; Metodieva 2019).
For instance, in 2015, during North Macedonia’s major
wiretapping scandal, former PM Gruevski of VMRO-DPMNE
began calling for the ‘desoroization’ of North Macedonia - a
narrative originally developed in Russia and Central Eastern
European countries, regarding the (cultural) influence
of billionaire philanthropist George Soros and left-wing
organizations funded by the Open Society Foundations
(Stronski and Himes 2019). Around the same time, Russia’s
Ministry of Foreign Affairs and Russian state-funded
outlets further incited tensions in the country, by peddling
accusations towards the EU and NATO of conspiring to
divide North Macedonia between Bulgaria and an ‘Albanian
Platform’ (Novinite 2015; Noack 2017). VMRO-DPMNE
officials both amplified these narratives and produced
new ones in an attempt to remain in power, substantially
radicalizing their supporters as a result (Ceka 2018; Blanusa
et al. forthcoming).

After Gruevski stepped down from party leadership as a
result of the 2015 wiretapping scandal, VMRO-DPMNE,
led by Hristijan Mickoski, continued to maintain a party
platform based on conservative views and identity-
related issues, ultimately resulting in explicit opposition
to the country’s name-change referendum - a vital step
for the country’s progress on its Euro-Atlantic integration
path. As a result, between 2014 and 2019, support for EU
membership among VMRO-DPMNE supporters dropped
from 77% to 49%, with identity and value-based concerns



WESTERN BALKANS AT THE CROSSROADS:
ANALYTICAL STUDY

cited as dominant predictors of Euroscepticism at the time
(Damjanovski et al. 2020; Naunov 2020). In the meantime,
new actors emerged in the country’s political scene,
including Levica, a nominally socialist party led by Dimitar
Apasiev, which is opposed to the name-change, as well as
to North Macedonia’s NATO membership.!

With this context in mind, we expect that if foreign state-
in  North
Macedonia in the period surrounding the July 2020

sponsored content influenced discussions

Data collection and analysis

To examine the most influential news domains and
hashtags in the period surrounding the election, we
collected the 100 most popular tweets aggregated by the
website Time.mk every two hours of every day between
early February and early August of 2020 - a total of 138,983
unique tweets shared by 5,604 unique users.? This source
of data is useful for two reasons. Firstly, this content can be
considered a representative sample of the overall Twitter
discussions in the country in this period. Secondly, the
tweets analyzed are also viewed by visitors of Time.mk’s
Twitter stream, many of whom are not Twitter users, for
which reason the examined content can also be considered

influential for non-Twitter users in the country.

For the analysis of domains and news outlets shared, we
firstly identify all tweets containing links. To do so, we apply
a regex search pattern, a form of text search which allows
for querying patterns of text rather than literal search
strings (e.g. the regex pattern \d can be used to match all
digits in a string of text) to identify and extract all 77,000
tweets with links. We then apply a Python script which
extracts and stores the original domain name of all links
shared. We then filter out all internal links (links leading to
other Twitter posts), as we are only interested in external
(news) domains and not links leading to posts from other

FOREIGN DISINFORMATION AND ITS CONSEQUENCES IN THE WB

election, that this content would be sourced from Russian
state-funded outlets and designed to appeal to the voter
base of VMRO-DPMNE, Levica and citizens generally
opposed to North Macedonia’s Euro-Atlantic integration.
If such content was present and influential, we also expect
it to have also influenced the dominant hashtags in this
period, which for the purpose of this study are considered
indicative of the most prominent and relevant topics for
voters in the period surrounding the election.

Twitter users. The domains identified in the remaining 6,056
links are ranked based on their occurrence in the data set.

In the next step, we analyze the content of some of the
most frequently shared domains (including Facebook
and YouTube links), while also linking our analysis to the
findings from Study | from this research project. The news
domains identified as relevant for the study are further
analyzed in terms of content produced, transparency
regarding editorial as  well

practices, as advertising

practices.

Thereafter, and so as to complement the analysis of
news domains, we examine the most popular, politically
substantive hashtags shared in this period. To do so, we
firstly identify all tweets which contained hashtags, after
which we strip down all other text content from the tweets
except the hashtags. These hashtags are then compiled
into a list which we use to rank the occurrence of each
hashtag and to identify the users which shared these
hashtags. We use this information to determine which
topics were most prominent in political discussions among
North Macedonia’s Twitter users, as well as which users
contributed to the popularity of these topics.

1 Formore information on the political context in North Macedonia, please refer to Study | of this research project

2 Time.mk does not provide extensive information regarding its Twitter aggregator, for which reason the validity of the data set cannot be confirmed.



WESTERN BALKANS AT THE CROSSROADS:
ANALYTICAL STUDY

Where do the identified links go?

We begin with the analysis of all external links shared,
a total of 6,056 links. As a majority of these links lead to
Facebook and YouTube, we firstly examine these links in
an attempt to identify video or Facebook content that can
be linked to computational disinformation. For the analysis
of YouTube links, we extracted the title of each video
and the channel of the account that posted the video. A
manual review of the findings revealed minimal presence
of political content, as almost all videos were either music
videos or miscellaneous content. Therefore, we conclude
that no (foreign) disinformation was shared through
YouTube videos in the period surrounding the election.

We then manually review the links leading to Facebook
posts. While this part of the analysis did not lead to
relevant findings about influential domains, the analysis
showed that tweets from VMRO-DPMNE leader Hristijan
Mickoski which contain links to his Facebook profile made

FOREIGN DISINFORMATION AND ITS CONSEQUENCES IN THE WB

it among the top tweets of the day 23 times. No other user
in the data set managed to include a tweet redirecting to
Facebook among the top daily tweets this many times - a
finding which we consider indicative of high engagement
from the network of automated and semi-automated
accounts identified in Study I, which focused on amplifying
the activity of VMRO-DPMNE and Levica officials through
extensively interacting with and retweeting their posts.
Based on this finding, we also examine how many times
a tweet posted by one of the 26 politicians and media
outlets which formed the basis for Study | made it among
the overall data set of top daily tweets. The accounts
examined in Study | were selected so as to obtain a near-
representative sample of the country’s political landscape,
taking into account their activity rates and the size of their
follower networks. Figure 1 shows the number of times that
a tweet posted by one of these accounts made it among
the top daily tweets.

Figure 1. Number of times that an account of a politician or media outlet from Study | made it among the top daily tweets

200 —

mickoskihm
apasiev
tkarakamisheva
ilijadimovski
ogpasovski
zoran,aev
spendarovski
bobihrist
sekerinska
dimitrovyikola
alexandarmkd
vladamk

The figure show that as in the case of tweets redirecting
to Facebook posts, Hristijan Mickoski (mickoskihm) is
also the most prevalent political figure in the entire data
set of top daily tweets, closely followed by Levica leader
Dimitar Apasiev (apasiev), vocal VMRO-DPMNE proponent
Tanja Karakamiseva (tkarakamiseva) and former VMRO-
DPMNE spokesperson llija Dimovski (ilijadimovski). This is a
disproportionately high presence in the top daily tweets for
these figures, as their Twitter accounts have substantially
less followers (Hristijan Mickoski has 5,765 followers,
Dimitar Apasiev 8,662 and Tanja Karakmiseva 4,957) than
the 21,000 followers of PM Zoran Zaev (zoran_zaev) or the
16,000 followers of the Minister of Foreign Affairs Nikola

sdsmakedonija
naumstoilkovski
dwpacedonian
vmrogpmne
ambassadoreu
mfapkd
sekulovska
vladimirgjorcev I
novatvmk
gjorgjieskiorce
rsemakedonski

1sambnmacedonia

Dimitrov (ndimitrov), whose tweets made it among the
top daily tweets far fewer times, ranking sixth and tenth in
this list, respectively. This finding suggests that posts from
the accounts of VMRO-DPMNE and Levica officials were
liked and retweeted by a network of followers capable of
creating high levels of engagement, sufficient to include
their posts among the top daily tweets a disproportionate
amount of times when considering the size of their follower
networks. It is likely that a large part of this engagement
can be traced back to the activity of the network identified
in Study | of this project, as this network accounted for a
majority of interactions with the accounts of VMRO-DPMNE
and Levica officials.



WESTERN BALKANS AT THE CROSSROADS:
ANALYTICAL STUDY

Having examined the relevant YouTube and Facebook links,
we examine the remaining domains shared. Firstly, we
automatically extract the top-level domains of all links (e.g.
.com, .org, .mk, .ru, etc.) to determine whether there was
substantial presence of content from foreign outlets. We
found that few international links made it among the most
popular tweets. However, Serbian Sputnik and Srbija Danas
[‘Serbia Today’], a right-wing outlet from Serbia named after
Russia Today which sources parts of its content from Russian
state-funded outlets, were shared on a few occasions. Both
of these sites, like other Russian and pro-Russian outlets
in Serbia, have an “Arsenal” news category which consists
of coverage about Russian military advancements (e.g.
new weapons or missile testing), a finding that is relevant
further in the analysis.

A ranking of the most frequently occurring domains
shows that the most shared news domain in this period
is Infomax, an outlet focused on promoting the activity of
VMRO-DPMNE, while vilifying SDSM officials (primarily PM
Zaev) and contesting North Macedonia’s name-change
— content closely related to the views promoted by the
network of automated and semi-automated accounts
identified in Study I. This outlet made it among the top
daily tweets 132 times, and was preceded only by links
leading to Etsy, Facebook and YouTube. This is unexpected,
as Infomax is not a popular, mainstream news outlet in the
country (it is ranked as the 67th most visited domain in
North Macedonia) (Alexa 2020). Infomax predominantly
made its way to the top tweets of the day through its own

FOREIGN DISINFORMATION AND ITS CONSEQUENCES IN THE WB

account @infomaxmk, which has since been suspended for
violating Twitter’s Terms and Conditions (sometime around
July 2020). This was likely due to spamming behavior
through excessive posting, which introduces security risks
for Twitter users (Twitter Help Center n.d.). When articles
from Infomax were shared by other users, this was mostly
done by accounts belonging to the network identified
in Study I, including @Mini59150498, @zoki79889487, @
fohwyjufbyxsahy and @Mince6298498, suggesting that this
network not only increased the visibility and engagement
of the accounts of political actors, but also played a part in
increasing the visibility of content from Infomax, suggesting
potential cooperation between outlets like Infomax and
those managing the identified network.

All of the articles on Infomax are written by four authors,
each of which contributes well over 10 articles per day,
which suggests that most of the content on the website is
likely republished from other sources. One of the frequent
authors is named Nikola Karev, likely a fake name alluding
to a revolutionary hero from the 19th century, while other
articles are written by an author named ‘admin’ Moreover,
the website offers no information about its ownership
structure or editorial policy - practices which are not
aligned with the expectations of public-service journalism
and which introduce challenges for holding those behind
Infomax accountable for the disseminated content, while
also raising concerns about the credibility of this content.
Image 1 shows examples of the type of content shared
by Infomax.

Image 1. Infomax articles attacking PM Zaev (on the left) and promoting Russian weaponry under the ‘Arsenal’ section (on the right,
showing an article about a new Russian gun and Russian missile testing)

CoumjanHm Mpexxun

Couvjanin Mpaxw

(Buaeo) MUJTOLLOCKMW:
Mpumapuyc Ai-p Jlypakos

Nikola Karev

Konky Tpe6ia 4a ci Hevosex, Bo AeH Kora uva 90 HoB03apazeH 1 7
MpTB nyfe, 4a ro naXew HApOAOT AKa KOPOHABUPYCOT Cnabee u Aa
1 TypKaLs fnacauuTe B0 KopoHa-u260pY, NPaLLIyBa NpaTeHMKOT
AuTOHUO MunolLocky, CNogenyeajiu Aen oA AeHeluata npec-
KoHGepeHLja Ha

Coujaniu Mpes
(Buneo) YPHEEECHO:
3aes 6apa 6uner Bo efeH
npasey sa Hbyjopk

Couvian Mpexit
BAHKOBCKA .YOPW" MO 3EKOJIU: He e no
LWEKEPUHCKA: OBaeToa  raynocTa, o 6ecpamueTto
GepHo MaHunynMpae u e

nop6usake co 3APaBUOT

pasym

Cousianmin Mpexu Couvfamiut Mpescn
(®oTo) FPAFAHUTE
YOPWJA 110 3AEB: 0,
3aes, koj ke rnaca sa
TakoB kpuMuHaneu Kako
Te6e, na He e TBOja
MakepoHmja?

Additionally, we found that Infomax, like the Serbian
outlets noted above, also has an “Arsenal” category

~UNPKOH": PyckaTa apMuja Ke ja
TecTupa cynep-pakeTaTta
~LInpkoH"” cnegHunoT MeceL,

admin
«3M22 ZIRCON»

Copea w3sopu o esegrockuTe crpykTypw Ha CeseposanagHior
(enepanex OKpyr, TECTUPar€TO Ke 611 PEannaNpano Ha BoeH
nonwror Ha Ceseprara $nora. CnegHoro Tectiparse Ha
NepCneKTVBHaTa XMMEpCoHyYHa NPOTUBEPOACKA PaKeTa , LipKoH

CyAejiu cnopep cé, ke ce peanvanpa Ha Boew noauron Ha Ceseprata
$nota go

Apcenan

MPETCTABEH HOBUOT PYCKU
.PAYEH TON": HoBaTa , lLlak-12"
KopucTu Kanubap oa 12.7MM
NPOTUB TepopUCTU

YHULLITYBaH-ETO Ha TEROPNCTAYIKE TPYNa KOja APXW 32N0XHILY &
Ha 04 HaJCNOXEHUTE 313U CO KOW MOP3AT 43 Ce CoouaT
CneuvjanHuTe aHTATEpOPUCTIYKN TvMoBY, 3aToa pyckuoT LIAK-12
KOPUCTY KyYPLUYM €O rOfem Kannbap of 12,7 mMm. HEroBoTo MacneHo

3pHO € CI0COBHO MOMEHTANHO 4.

focused on reporting about Russian military and weaponry
advancements. Such a category is not common among



WESTERN BALKANS AT THE CROSSROADS:
ANALYTICAL STUDY

outlets in North Macedonia (with the exception of North
Macedonia’s Russia Beyond the Headlines) and many of
the articles within this category on Infomax are sourced
from Serbian Sputnik and translated into Macedonian,
suggesting at least indirect links between Infomax and
Russian state-funded outlets in the region. This finding
suggests that like in Serbia, outlets in North Macedonia
may begin to source their content from the freely available
content provided by Russian state-funded outlets, raising
concerns about the continued increasing influence of these
outlets in the region.

The second most shared domain after Infomax was
Frontline (88 times). On the surface, Frontline appears to be
an ideological counterpart to Infomax, with content largely
in favor of North Macedonia’s Euro-Atlantic integration
and in support of SDSM policies. Like Infomasx, this outlet
predominantly found its way among the top tweets of
the day through its own account @frontlinemk. As with
Infomax, the high presence of Frontline among the most
shared domains is surprising, since the outlet is not among
the most popular news outlets in the country. However,
unlike Infomax, Frontline does provide information
regarding its editor, as well as authorship information for a

majority of its published articles.

When content from Frontline was shared by Twitter users,
this was done by a group of users entirely distinct from
those sharing Infomax, and a manual review of these
accounts suggests that most represent real Twitter users.
Regardless, it is questionable whether the high presence of
this outlet among the top daily tweets can be explained by
organic engagement from real users. This finding suggests
that a network of users may have also contributed to the
increased visibility of content favorable to SDSM and North
Macedonia’s Euro-Atlantic integration, however beyond
the high presence of Frontline among the top daily tweets,
the current research project has not uncovered additional
evidence in support of this conclusion.

Outlets
[‘EvidenceMacedonia’] did not make it among the most

like Freeglobe, Kolozeg and DokazMakedonija

popular tweets often. However, the content that they share
and their operational practices are relevant for the current

FOREIGN DISINFORMATION AND ITS CONSEQUENCES IN THE WB

study. Namely, all of these outlets publish conspiratorial
content, while providing minimal information about the
funding, editorial policy or authors of articles. Most of the
articles shared by these outlets are based on conspiratorial
narratives about George Soros, Bill Gates and vaccines, as
well as domestic political content mixed with right-wing
narratives and pro-Russian content. Similarly to Infomax,
all articles published on Freeglobe are written by an author
named ‘admin’ and no information is available regarding
the ownership or editorial policy of the website. The outlet
Kolozeg also does not provide information regarding the
ownership or editorial structure of the website, while all
articles are attributed to an author identified solely as
‘Kolozeg' Both of these sites service numerous ads that
lead to dubious merchandise websites, largely related to
health products, leading to questions about the funding
sources which support the activity of the site. The website
Dokazmakedonija ['EvidenceMacedonia’l also does not list
its owners or authors, while most of the advertising banners
on the website are fake advertising banners from real
products which cannot be interacted with, suggessting that
they were used to create a false sense of credibility about the
outlet’s reporting (see Image 3). These outlets are primarily
relevant for the current analysis as they perfectly represent
the profile of outlets that can contribute to the success of
disinformation campaigns based on extreme narratives.
All of these outlets are not transparent about their owners,
authors or sources of funding, making it impossible to
hold anyone accountable for the consequences of the
content they publish and thus allowing for the publishing
of unverified reporting based on sensationalist and
conspiratorial premises, potentially including content linked
to sponsored disinformation campaigns.

It is additionally relevant to consider that during the period
surrounding the election, the outlets noted above, as well
as Infomax, all serviced a banner promoting the campaign
KupuvajteMakedonskiProizvodi['BuyMacedonianProducts’]

- a VMRO-DPMNE campaign developed in response to the
covid-19 pandemic. This finding, combined with the lack of
real advertising banners, suggests that the activity of these
outlets may have been funded and supported by domestic
political actors sympathetic to VMRO-DPMNE.



WESTERN BALKANS AT THE CROSSROADS:
ANALYTICAL STUDY

FOREIGN DISINFORMATION AND ITS CONSEQUENCES IN THE WB

Image 2. Freeglobe.mk landing page serving conspiratorial right-wing content

(_
CNOBOOEH CBET

C & freeglobe.mk

ACMA MONUTUKA ~ WHTEPBJY

> € N\
noua

MOJINTUHKUTE NPUTUCOLIM HAXYHTATA
ECKAJIMPAAT : ABAJLIA Y1EHOBU HA POOMHA
MAKEOOHWJA MOBUKAHM...

@01/

®3 90 KaKo...

KONYMHU

©3Havar CopocoBarta AHTuda

Qs O

CMOPT ~ KYNTYPA ~ 3ABABA TENEBU3WJA BO XKMBO ~

o
(BUAEO) OBOEHA
PEBOJTYLIMJA BO.GAR :
TONMNATA CE CYOAWUPA CO...

MHTepBeHupalle : ,,Bup
M3mama, rnagHu...

T, <

yidK %
CAAru anK}H‘EaaT

ofHocuTe co C30,
®dapmakomadujaTa Bo

..
T Ha BOJHa,

lNeHTarcH e noAroTBeH Aa
ucnparm...

Image 3. Fake ad banners on dokazmakedonija.mk, including the VMRO-DPMNE campaign #KupuvajteMakedonskiProizvodi['‘Buy
Macedonian Products’]

e
Koj noronemo ro*Ho Toj
noronem annays

® Vpeasuee B22/09/2020
CHUTE HA XXYPKA BO
AWCKOTEKATA HA 3AEBW BO
CTPYMMWLIA, MACKH HE CE
NOTPEEHWN HE KA3SHYBA
HHUKO]

‘ 3ATOAUTO ’
JA CAKAM
MAKEJOHHUJA

© #HynysajreMaxeoncunTiponssonn

A V4

The analysis of content from the top daily tweets shows
that the visibility of VMRO-DPMNE officials, as well as
Levica leader Dimitar Apasiev, was inflated by a network
likely connected to the one identified in Study | of this
research project. The engagement with posts from these
actors by the network ultimately resulted in an inflated
representation of the popularity of these actors and their
views — a common goal of computational disinformation
campaigns. Further, the analysis of domains shared showed
that no disinformation campaigns were orchestrated
through video content, as all YouTube links examined were
music videos or miscellaneous content. The analysis of
news domains shared showed that Russian state-funded
outlets, as well as Serbian outlets which base their reporting
on Russian state-funded news, did occasionally influence
discussions in this period. More relevantly, the findings
show that Infomax, a relatively obscure outlet which is
ideologically affiliated with VMRO-DPMNE and opposed
to North Macedonia’s name-change, was the most shared

10

o (+)% - 1
T F l, || |

A a5

Bopjan HoBuHapoT M Huno
MHMHHCTEP CMPT

[

MEDICAL KOMEKLWIA =2

JA CAKAM )

MAKEZOHHJA

HWHuywjatmeex ogbop 3a
CBMKYBatbe Ha BOHpegeH |
KOHrpec: Xpucrujan a 5
MHUKOCKH € CaMO NoW rayMel s‘:‘“;';":‘:i:‘[:;:‘;mw '&g‘:"i
unja cyera ja rypka BMPO- 7 P
ANMHE Bo nponacr el

e

news domain in this period. This outlet, with its unique
‘Arsenal’ category based on content sourced from Serbian
Sputnik, has at least indirect links to Russian state-funded
outlets, suggesting that content from Russian state-funded
outlets may become increasingly influential in North
Macedonia, as it has in neighboring Serbia. The shutdown
of the official Twitter account of Infomax shows that the
account breached Twitter’s Terms and Conditions, likely due
to foul play in the dissemination of its content, most likely
through spamming behavior, resulting in above average
activity rates. The presence of the VMRO-DPMNE election
campaign ‘Buy Macedonian Products’ on Infomax, Kolozeg,
Freeglobe and DokazMakedonija['EvidenceMacedonia’]
- outlets sympathetic to VMRO-DPMNE and pro-Russian
narratives, which also offer almost no information about
their operational practices — suggests that these outlets
were likely involved in promoting the views of political
actors which fund their activity.



WESTERN BALKANS AT THE CROSSROADS:
ANALYTICAL STUDY

Hashtag analysis

In the next step, and so as to complement the analysis of
the domains shared by examining the key topics in this
period, we examine the most shared hashtags in the data
set. As described above, we firstly applied a regex search
string to identify all tweets which contain hashtags, after
which we stripped all text from these tweets except
the hashtags. Thereafter, we compiled all hashtags in a
list and ranked their occurrence. In the next stage, we
manually reviewed the 300 most frequently occurring
hashtags in this period and selected all hashtags that were
politically substantive. A hashtag was considered politically
substantive if it explicitly related to North Macedonian
domestic politics (i.e. by mentioning SDSM, VMRO-DPMNE,
Levica or their representatives), or if it explicitly mentioned
North Macedonia’s foreign policy, primarily its Euro-Atlantic
integration process (e.g. by mentioning the EU or NATO).

A manual review of the 300 most frequently occurring
hashtags revealed the presence of numerous normal
hashtags, such as #dobroutro [#goodmorning] and
#tretasmena [#nightshift]. Within these, we identified
40 common, politically substantive hashtags related
to issues of identity or North Macedonia’s foreign
policy, each of which appeared at least 10 times in the
period studied. These hashtags largely revolve around
three themes, namely: personal attacks towards PM
SDSM officials

#prikazniodzaevistan[#storiesfromzaevistan]),

Zaev or (#komunjaro [#communists],
support
for the ‘bojkotiram’ movement (#dvizenjebojkotiram[#l
am boycotting], #apsaana,) and opposition to the
name-change (#nevernorthernalwaysmacedonia,
#severdzani[#northerners]). These hashtags were mostly
shared by users which match the repetitive naming patterns
prevalent in the network of accounts identified in Study |
of this research project, including @mpp2mLJTRMmAZ3V,
@uJHyOwO0SgfDI4Pv  and @Mini59150498. Some of
these users, such as @ivo62294418, @marko19954785,
@bruno2101978 and @dean06618857 have since been
deleted, potentially suggesting temporary accounts
created for the purpose of promoting these hashtags and
similar content in the period surrounding the election.
Almost none of the most common, politically substantive
hashtags were designed to express support for the name-

change and North Macedonia’s Euro-Atlantic integration.

Personal attacks towards PM Zaev, as exemplified by the
first group of hashtags noted, played a central role in the
activity of the network identified in Study I of this project,

1

FOREIGN DISINFORMATION AND ITS CONSEQUENCES IN THE WB

as many of the accounts examined almost exclusively
focused on generating hateful discourse in response to
his online activity or that of other SDSM officials. This
engagement, as well as the hashtags noted here, generally
focus on the political failures of SDSM officials, the socialist
background of the party (#komunjaro[#communists])
and meme-based personal attacks towards party officials
(#prikazniodzaevistan[#storiesfromzaevistan]). Given the
outcome of the 2020 election and the continuation of the
SDSM-led ruling coalition, this type of content is likely
to continue playing an essential role in computational
propaganda approaches within the country in the future.

The hashtag #apsaana (best understood as an equivalent
of the ‘lock her up’ campaign against Hillary Clinton in
reference to SDSM officials), has played an important role
in shaping political discussion on mainstream Twitter
as part of the continued activity of the #bojkotiram [* #I
am boycotting’] name-change opposition movement,
significantly contributing to the popularity of numerous
news items and memes in opposition to SDSM, the name-
change and the country’s Euro-Atlantic integration. The
continued popularity and relevance of this hashtag, as well
as that of the hashtags directly based on opposition to
the name-change (e.g. #nevernorthernalwaysmacedonia)
suggest that such issues will continue to play a pivotal role
in future political discussions, demonstrating the continued
cleavages in public debates within the country, particularly
so in the context of discussions about the Euro-Atlantic
future of the country. As such, it is likely that hashtags
and content based on this topic will continue to represent
a viable entry point for computational propaganda
campaigns in North Macedonia in the foreseeable future.

Finally, we compared the engagement levels of these
hashtags to other tweets in our data set in Figure 2. The
figure shows that tweets containing one of these 40
hashtags generated more engagement (both retweets and
likes) than all other tweets in the entire data set of top daily
tweets. Given that these hashtags were mostly shared by
users identified in Study | of this research project, it is safe
to assume that their dominance among hashtags in the
top daily tweets is a direct result of inflated engagement
rates by automated accounts. These findings are aligned
with the findings from the analysis of influential domains,
the inflated presence of VMRO-DPMNE and Levica officials
among the top daily tweets, as well as with the findings
from Study |, suggesting that mainstream discussions in



WESTERN BALKANS AT THE CROSSROADS:

ANALYTICAL STUDY FOREIGN DISINFORMATION AND ITS CONSEQUENCES IN THE WB

the period surrounding the election were largely shaped Euro-Atlantic integration and sympathetic to VMRO-DPMNE
by right-wing networks opposed to North Macedonia’s and Levica.

Figure 2. Engagement rates of tweets with identity/right-wing hashtags compared to engagement rates of other tweets

@ !dentity/right-wing hashtags
@ Allhashtags
All tweets

likes retweets

12



WESTERN BALKANS AT THE CROSSROADS:
ANALYTICAL STUDY

Conclusion

CONCLUSION

As in Study | of this research project, the analysis shows that
computational propaganda methods shaped online political
discussions in North Macedonia in the period surrounding
the 2020 election. Firstly, the analysis of (news) domains
shared showed that a network of users aided the high
presence of the outlet Infomax, a relatively obscure outlet
in North Macedonia. The banning of the official account of
Infomax on Twitter further points to the possibility that the
high presence of this outlet was achieved through foul play,
presumably based on excessive posting of content via illicit
approaches, which violated Twitter’s Terms and Conditions.
Infomax, and other outlets identified in this analysis, including
Kolozeg, Freeglobe and DokazMakedonija provide almost
minimal information regarding their ownership structure
or authors and likely republish content from other sources,
including Russian state-funded outlets. The presence of the
VMRO-DPMNE campaign banner ‘Buy Macedonian Products’
on these outlets, as well as the lack of real advertisements
serviced by these websites, points to the possibility that
these outlets are supported and funded by VMRO-DPMNE
or individuals sympathetic to their cause. The potential
involvement of domestic political actors in the dissemination
of content from these outlets is further supported by the
inflated presence of tweets from VMRO-DPMNE leader
Hristijan Mickoski and Levica leader Dimitar Apasiev among
the top daily tweets, despite their relatively low follower
rates when compared to other high-profile political figures
in the country. It is likely that this high presence was made
possible through contributions from accounts associated
with the network identified in Study | of this research
project. Finally, the hashtag analysis demonstrated that a
majority of the popular, politically substantive hashtags on
North Macedonian Twitter focused on right-wing, identity-
related issues. Many of these hashtags were shared by a
group of users belonging to the network identified in Study
I, while other accounts contributing to these hashtags
have since been deleted, suggesting the use of temporary
accounts designed to promote these hashtags in the period
surrounding the election. In contrast, almost no hashtags
were found in support of North Macedonia’s Euro-Atlantic
integration, a representation of public opinion not aligned
with extensive research which shows that North Macedonian
citizens are largely in favor of this process, suggesting that the
overwhelming popularity of these hashtags is unlikely to be
the result of organic activity.

While the current findings cannot conclusively point to
foreign influence in the period surrounding the 2020

13

election, it is clear that foreign actors interested in
developing disinformation campaigns in North Macedonia
can easily cooperate with existing local outlets with
questionable financing and agendas, some of which
already adopt content from Russian state-funded outlets.
The spreading of this content would then be ensured by the
large number of accounts designed to be sympathetic to
such narratives. Foreign actors interested in further inciting
opposition to North Macedonia’s Euro-Atlantic integration
process need only to tap into the already robust resources
available, and some may have already done so. Provided
continued uncertainty on the Euro-Atlantic integration path
of Western Balkan countries and the continued existence
of the network of automated accounts identified in Study
I of this research project, it is likely that computational
propaganda approaches focused on opposition to the
Euro-Atlantic integration of North Macedonia will remain a
credible threat in the country.

of

the influence

disinformation campaigns in the region are encouraged

Researchers examining (foreign)
to follow the approach suggested in the current study for
the analysis of the most popular and influential domains.
In particular, we encourage future researchers to take note
of the transparency of information provided by outlets
flagged as suspicious, as well as to examine the advertising
practices of these outlets. Despite the lack of substantive
findings from the analysis of YouTube videos shared in this
study, we encourage future researchers to further examine
the potential spread of (foreign) disinformation campaigns
through video content — an increasingly relevant avenue
for the dissemination of such campaigns. Moreover, we
encourage researchers to examine the prevalence and
engagement rates of posts from various political leaders, so
as to identify potentially inflated visibility levels of specific
political actors as a means for identifying networks that
contributed to this presence. Finally, our findings suggest
that an analysis of popular hashtags during an electoral
period can have substantial merit for the identification of
the dominant topics in a given period. An overwhelming
presence of ideologically uniform hashtags (such as the
in the
current study), would suggest artificial promotion of these

right-wing, identity-based hashtags identified

hashtags, especially if these are not aligned with findings
public opinion research - an additional potential approach
for detecting networks of users designed for increasing the
popularity of these topics.



WESTERN BALKANS AT THE CROSSROADS:
ANALYTICAL STUDY

References

REFERENCES

Ahmed, Wasim, Josep Vidal-Alaball, Joseph Downing, and
Francesc Lépez Segui. “COVID-19 and the 5G conspiracy
theory: social network analysis of Twitter data.” Journal of
Medical Internet Research 22, no. 5 (2020): e19458.

Alexa, n.d. Accessed June 10, 2020. https://www.alexa.com/
topsites/countries/MK

Balkan Investigative Reporting Network. 2017.“Russia
Accuses West of Backing ‘Greater Albania.” Balkan Investigative
Reporting Network, March 3, 2017. Accessed April 15, 2020.
https://balkaninsight.com/2017/03/03/russia-jumps-into-
macedonia-election-crisis-03-03-2017

Blanusa, Nebojsa, Ognjan Denkovski, Kristijan Fidanovski,
and Biljana Gjoneska. forthcoming. “EU-related Conspiracy
Theories in the Western Balkans: Gravitating between
Rejecting and Embracing Europe through Eurovilification and
Eurofundamentalism”.

Ceka, Besir.“Macedonia: a new beginning?.” Journal of
democracy 29, no. 2 (2018): 143-157.

CRTA. 2018.“Analiza medijskog izvestavanja o medunarodnim
akterima: Slucaj Srbije, BiH, Crne Gore i Makedonije [An
analysis of media reporting about foreign actors: The case

of Serbia, B&H, Montenegro & North Macedonia].” Belgrade,
Serbia: CRTA, 2018. Accessed January 10, 2020. https://crta.rs
/wp-content/uploads/2018/06/Regionala-analizamedijskog

Denkovski, Ognjan, and Damian Trilling. 2020.“Whose
Fingerprint does the News Show?” International Journal of
Communication 14: 4428-4452.

Eisentraut, Sophie and Stephanie de Leon. 2020. “Propaganda
and Disinformation in the Western Balkans: How the EU

Can Counter Russia’s Information War.” Bonn, Germany:
Konrad Adenauer Stiftung, 2018. Accessed January 20, 2020:
https://www.Eisentraut & de Leon.de/c/document _library/
get_file?uuid=33dbbc29-eb30-e4ec-39c8-a4c976319449&
groupld=252038

Klepo, Nani. 2017.“Geopolitical Influence on Media and Media

Freedom in the Western Balkans.”Dava Strategic Analysis, 2017.

Accessed January 25, 2020. https://davastrat.files.wordpress
.com/2017/09/dava-analytic-brief-no-3-20171.pdf

Metodieva, Asya. 2019.“Russian narrative proxies in the
Western Balkans.” Washington, D.C.: German Marshall Fund,
2019. Accessed January 22, 2020. https://www.gmfus.org/
sites/default/files/publications/pdf/Russian%20Narrative%20
Proxies%20in%20Balkans.pdf

14

Naunov, Martin. “Country Report - North Macedonia.” 2020.

In Western Balkans at the Crossroads: Assessing Influences

of Non-Western External Actors, edited by Barbora Chrzova,
Anja Grabovac, Martin Hala and Jan Lali¢. Prague, CZ: Prague
Security Studies Institute, 2019. Accessed February 10, 2020.
https://6e7a0e8d-d938-46ff-832d-a1d2166bc3aé6.filesusr.com/
ugd/2fb84c_0111856c88724a8cb0caac1dad0d762e.pdf

Naunov, Martin.“ls the EU Taking Friends for Granted?
Partisanship and Support for External Actors in North
6e7a0e8d-d938-46ff-832d-a1d2166bc3a6 filesusr.com/
ugd/2fb84c_fb3021283b4148e7ac8424398480ba86.pdf

Nimmo, Ben. 2018.“Question that: RT’s military
mission.”Medium, January 8, 2018. Accessed January 4, 2020.
https://medium.com/dfrlab/question-that-rts-military-mission
-4c4bd9f72c88.

Noack, Rick. 2017.“Russia blames the U.S. after protesters
storm Macedonia’s parliament” Washington, DC:
Washington Post. Accessed, April July 20, 2020. https://www
.washingtonpost.com/news/worldviews/wp/2017/04/28/
russia-blames-the-u-s-after-protesters-storm-macedonias
-parliament/?utm_term=.ea113ca083d5

Novinite. 2015.“Bulgaria Rejects Russian Allegations of
Macedonia’s Partitioning”Sofia, Bulgaria: Novinite, May 20,
2015. Accessed January 23, 2020. https://www.novinite.com
/articles/168690/Bulgaria+Rejects+Russian+Allegations+of+
Macedonia%E2%80%99s+Partitioning

Stronski, Paul and Annie Himes. 2020.“Russia’s Game in
the Balkans.” Washington, D.C.: Carnegie Endowment for

www.degruyter.com/view/journals/sirius/3/2/article-p210.xml

Twitter Help Center, “About suspended accounts’, Twitter,
n.d. https://help.twitter.com/en/managing-your-account/
suspended-twitter-accounts

Waterson, Jim. 2019.“Facebook removes hundreds of pages
allegedly linked to Russian site Sputnik.” The Guardian, January
17,2019. Accessed January 4, 2020. https://www.theguardian
.com/technology/2019/jan/17/facebook-removes-hundred-of
-pages-allegedly-linked-to-russian-site-sputnik.

Zannettou, Savvas, Tristan Caulifeld, Emiliano de Cristofaro,
Michael Sirivianos, Gianluca Srtringhini, and James Blackburn.
2019.“Disinformation Warfare: Understanding State-
Sponsored Trolls on Twitter and Their Influence on the Web".
Arxiv. https://arxiv.org/pdf/1801.09288.pdf%20



https://www.alexa.com/topsites/countries/MK
https://www.alexa.com/topsites/countries/MK
https://balkaninsight.com/2017/03/03/russia-jumps-into-macedonia-election-crisis-03-03-2017
https://balkaninsight.com/2017/03/03/russia-jumps-into-macedonia-election-crisis-03-03-2017
https://crta.rs/wp-content/uploads/2018/06/Regionala-analizamedijskog-izvestavanja.pdf
https://crta.rs/wp-content/uploads/2018/06/Regionala-analizamedijskog-izvestavanja.pdf
https://crta.rs/wp-content/uploads/2018/06/Regionala-analizamedijskog-izvestavanja.pdf
https://www.Eisentraut
Leon.de/c/document_library/get_file?uuid=33dbbc29-eb30-e4ec-39c8-a4c976319449&groupId=252038
Leon.de/c/document_library/get_file?uuid=33dbbc29-eb30-e4ec-39c8-a4c976319449&groupId=252038
Leon.de/c/document_library/get_file?uuid=33dbbc29-eb30-e4ec-39c8-a4c976319449&groupId=252038
https://davastrat.files.wordpress.com/2017/09/dava-analytic-brief-no-3-20171.pdf
https://davastrat.files.wordpress.com/2017/09/dava-analytic-brief-no-3-20171.pdf
https://www.gmfus.org/sites/default/files/publications/pdf/Russian%20Narrative%20Proxies%20in%20Balkans.pdf
https://www.gmfus.org/sites/default/files/publications/pdf/Russian%20Narrative%20Proxies%20in%20Balkans.pdf
https://www.gmfus.org/sites/default/files/publications/pdf/Russian%20Narrative%20Proxies%20in%20Balkans.pdf
https://6e7a0e8d-d938-46ff-832d-a1d2166bc3a6.filesusr.com/ugd/2fb84c_0111856c88724a8cb0caac1dad0d762e.pdf
https://6e7a0e8d-d938-46ff-832d-a1d2166bc3a6.filesusr.com/ugd/2fb84c_0111856c88724a8cb0caac1dad0d762e.pdf
https://6e7a0e8d-d938-46ff-832d-a1d2166bc3a6.filesusr.com/
https://6e7a0e8d-d938-46ff-832d-a1d2166bc3a6.filesusr.com/
https://medium.com/dfrlab/question-that-rts-military-mission-4c4bd9f72c88
https://medium.com/dfrlab/question-that-rts-military-mission-4c4bd9f72c88
https://www.washingtonpost.com/news/worldviews/wp/2017/04/28/russia-blames-the-u-s-after-protesters-storm-macedonias-parliament/?utm_term=.ea113ca083d5
https://www.washingtonpost.com/news/worldviews/wp/2017/04/28/russia-blames-the-u-s-after-protesters-storm-macedonias-parliament/?utm_term=.ea113ca083d5
https://www.washingtonpost.com/news/worldviews/wp/2017/04/28/russia-blames-the-u-s-after-protesters-storm-macedonias-parliament/?utm_term=.ea113ca083d5
https://www.washingtonpost.com/news/worldviews/wp/2017/04/28/russia-blames-the-u-s-after-protesters-storm-macedonias-parliament/?utm_term=.ea113ca083d5
https://www.novinite.com/articles/168690/Bulgaria+Rejects+Russian+Allegations+of+Macedonia%E2%80%99s+Partitioning
https://www.novinite.com/articles/168690/Bulgaria+Rejects+Russian+Allegations+of+Macedonia%E2%80%99s+Partitioning
https://www.novinite.com/articles/168690/Bulgaria+Rejects+Russian+Allegations+of+Macedonia%E2%80%99s+Partitioning
https://www.degruyter.com/view/journals/sirius/3/2/article-p210.xml
https://www.degruyter.com/view/journals/sirius/3/2/article-p210.xml
https://help.twitter.com/en/managing-your-account/suspended-twitter-accounts
https://help.twitter.com/en/managing-your-account/suspended-twitter-accounts
https://www.theguardian.com/technology/2019/jan/17/facebook-removes-hundred-of-pages-allegedly-linked-to-russian-site-sputnik
https://www.theguardian.com/technology/2019/jan/17/facebook-removes-hundred-of-pages-allegedly-linked-to-russian-site-sputnik
https://www.theguardian.com/technology/2019/jan/17/facebook-removes-hundred-of-pages-allegedly-linked-to-russian-site-sputnik
https://arxiv.org/pdf/1801.09288.pdf%20

WESTERN BALKANS AT THE CROSSROADS:
ANALYTICAL STUDY

About the author

ABOUT THE AUTHOR

Ognjan Denkovski is a lecturer in methods, statistics
and computational social science at the University of
Amsterdam, where he obtained his MSc in Communication
Science. He is also a Research Associate at the Global
Disinformation Index. His primary work is based on
computational social science, with emphasis on the use of
text-as-data methods, online data and machine learning
for analyzing political rhetoric and fringe narratives. He
has contributed towards a publication examining the
links between organized crime and terrorism in Croatia
and Slovenia, party strategy debates for the Friedrich

About the project

Ebert Stiftung and a report commissioned by the Dutch
MOI titled The Politics of Social Media Manipulation. In
his thesis research, awarded with a grant from the UvA
DigiCom Lab and published in the International Journal
of Communication, he proposed a method for detecting
Russian disinformation content in political news in Serbia.
Currently, he is a co-author in a Routledge edited volume
examining the role of conspiracy theories in political
discourse in Croatia and North Macedonia, as part of the
COST COMPACT Action.

“Western Balkans at the Crossroads: Ways Forward in
Analyzing External Actors' Influence” is a follow-up project
that aims to build upon a knowledge base established in
the preceding project “Western Balkans at the Crossroads:

"

Assessing Non-Democratic External Influence Activities,
which mapped, analyzed and publicized Russian, Chinese,
Turkish, and Gulf States’ influence activities in the region. The
innovative project focuses on in-depth socially rooted research
and investigative journalism. Its design reflects the aim to
go beyond conventional analytical frameworks, overcoming
ideologically constructed stereotypes and methodological
nationalism while combining a variety of methodological

approaches from security studies to visual anthropology.

Project outputs consist of fifteen analytical studies and
fifteen journalistic articles drawing on their findings.
Major observations on external actors’ influence gathered
throughout the work on the project will be summarized in
a final reflection paper.

Project duration: 10/2019 - 03/2021

Scientific advisor: loannis Armakolas

About Prague Security Studies Institute

PSSl is a non-profit, non-governmental organization
established in early 2002 to advance the building of a
just, secure, democratic, free-market society in the Czech
Republic and other post-communist states. PSSI's mission

15

is to build an ever-growing group of informed and security-
minded policy practitioners dedicated to the development
of democratic institutions and values in Central and South-
East Europe.


mailto:chrzova@pssi.cz
mailto:cermak@pssi.cz
mailto:grabovac%40pssi.cz?subject=




	_heading=h.gjdgxs
	_GoBack

